عضویت
جامعه مجازی محققان ایران به شما کمک می کند تا با محققان سایر دانشگاه های کشور همواره در ارتباط باشید

نیروگاه‌های خورشیدی شناور

استفاده از پنل‌های خورشیدی شناور روی سطح آب ضمن جلوگیری از تبخیر آب، می‌تواند در مناطقی که با محدودیت زمین برای احداث نیروگاه خورشیدی مواجه هستند، مورد استفاده قرار بگیرد.


استفاده از پنل‌های خورشیدی فتوولتاییک مزایای گوناگونی به‌همراه دارد. اولین و مهم‌ترین این مزایا، تولید انرژی پاک، بدون انتشار آلاینده‌های زیست‌محیطی است که می‌تواند اثر قابل‌توجهی در جلوگیری از تغییرات اقلیمی و خطرهای ناشی از آن داشته باشد.


علاوه‌براین، پنل‌های خورشیدی می‌توانند کارکرد ثانویه‌ای نیز به ارمغان آورند: با استفاده از پنل‌های خورشیدی می‌توان سایه مناسب برای خودروها ایجاد کرد (پارکینگ خورشیدی) یا می‌توان از آن در نمای ساختمان بهره‌برد. یکی از این کارکردهای نوظهور استفاده از پنل‌های خورشیدی شناور روی آب سدها و دریاچه‌هاست. این امر ضمن افزایش عملکرد پنل‌های خورشیدی فتوولتاییک ازطریق کاهش دمای سطح آن، باعث کاهش تبخیر آب سدها و درنتیجه جلوگیری از هدررفت آب می‌شود. افزون بر این، نصب پنل‌های خورشیدی روی کانال‌های آب سطحی و کشاورزی نیز در زمره کاربردهای جدید به شمار می‌رود که همچون پنل‌های شناور ضمن دارا بودن مزیت جلوگیری از تبخیر آب، از مزیت عدم اشغال زمین نیز برخوردار است و می‌تواند در مناطقی که با محدودیت زمین برای احداث نیروگاه خورشیدی مواجه هستند، گزینه‌ قابل‌توجهی به‌حساب آید.






پنل‌های شناور ضمن دارا بودن مزیت جلوگیری از تبخیر آب، از مزیت عدم اشغال زمین نیز برخوردار است و می‌تواند در مناطقی که با محدودیت زمین برای احداث نیروگاه خورشیدی مواجه هستند، گزینه‌ قابل‌توجهی به‌حساب آید.


استفاده از پنل‌های خورشیدی فتوولتاییک جهت تولید برق سال‌هاست که در ایران مورد توجه قرارگرفته است. باتوجه به تاکید قوانین بالادستی بر ایجاد تنوع در سبد انرژی کشور، مکانیزم‌ حمایتی «خرید تضمینی بلندمدت برق تجدیدپذیر» توسط وزارت نیرو جهت گسترش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر ازجمله نیروگاه‌های خورشیدی فتوولتاییک بکارگرفته شده است. ظرفیت نصب شده برق تجدیدپذیر در کشور در حال حاضر حدود ۹۰۳ مگاوات است که از این میزان بیش از ۴۵۵ مگاوات به نیروگاه‌های خورشیدی فتوولتاییک اختصاص دارد.


علی‌رغم پیشرفت‌های حاصل‌شده در زمینه توسعه انرژی‌های تجدیدپذر در کشور، هم‌چنان فاصله قابل‌توجهی تا رسیدن‌به اهداف تعیین‌شده در اسنادبالادستی وجود دارد. براساس قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه کشور، ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر در سبد انرژی الکتریکی کشور باید به 5% می‌رسید. بااین‌حال، در حال‌حاضر، نیروگاه‌های برق تجدیدپذیر با ظرفیتی معادل ۹۰۳ مگاوات (در تیرماه ۱۴۰۰) تنها یک درصد از سبد انرژی الکتریکی کشور را در اختیار دارند. باتوجه‌به این نکته که توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر براساس اسنادبالادستی بایستی با اولویت سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی انجام پذیرد، بهبود فضای کسب‌وکار در این حوزه جهت  دستیابی به اهداف کلان کشور ضروری به‌نظر می‌رسد.



خوشبختانه، اغلب مناطق کشور ایران از پتانسیل بالای انرژی خورشیدی بهره‌مند است. این امر موجب شده است که در بسیاری از نقاط کشور نیروگاه‌های خورشیدی فتوولتاییک در مقیاس‌های کوچک و بزرگ احداث شود. جالب‌توجه است که بسیاری از این نیروگاه‌ها در مناطق محروم و کمترتوسعه‌یافته به‌بهره‌برداری رسیده که اشتغال‌زایی و کارآفرینی در این مناطق را نیز در پی داشته است. کرمان، خراسان رضوی و جنوبی، همدان، فارس، اصفهان، سیستان و بلوچستان و تهران ازجمله استان‌های پیشرو در بهره‌برداری از نیروگاه‌های خورشیدی هستند.


منبع: خبرگزاری فارس
کد امنیتی
بارگزاری دوباره تصویر
کد امنیتی بالا را وارد کنید