عضویت
جامعه مجازی محققان ایران به شما کمک می کند تا با محققان سایر دانشگاه های کشور همواره در ارتباط باشید

توسعه مناطق نوآوری و شتابدهنده‌ها در اولویت برنامه‌های وزارت علوم+ لینک خبر


وزیر علوم گفت: توسعه مناطق نوآوری که شتابدهنده‌ها در آن مستقر هستند در اولویت برنامه‌های وزارت علوم قرار دارد.


وزیر علوم در برنامه صف اول شبکه خبر گفت: محور تحقق شعار سال وزارت علوم تحقیقات و فناوری است. دانشگاه‌ها باید برنامه‌های عملیاتی خود را برای تحقق شعار سال ارائه دهند و در این راستا ارزیابی می‌شوند.


او می‌گوید: ۴۹ پارک و ۱۳۴ واحد فناور در کشور داریم که می‌توانند ایده‌های خود را به نوآوری تبدیل کنند و هسته‌های فناوری شکل بگیرد.


توسعه مناطق نوآوری که شتابدهنده‌ها در آن مستقر هستند در اولویت برنامه‌های وزارت علوم قرار دارد.


زلفی گل افزود:۱۰ هزار هسته فناور وجود دارد که ظرفیت تبدیل شدت به شرکت دانش‌بنیان دارند که می‌تواتند از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده کنند. از افرادی که ایده خود را تبدیل به محصول کنند و محصول دانش‌بنیان را تجاری‌سازی کنند با ارائه تسهیلات حمایت می‌کنیم.


به گفته وزیر علوم در تمامی استان‌ها و دانشگاه‌های بزرگ کشور، صندوق‌های پژوهش و فناوری داریم و سعی می‌کنیم با فرهنگ سازی؛ افراد توانمند در ایده و تولید را مورد حمایت و راهنمایی قرار دهیم. در واقع تسهیلاتی برای این افراد در نظر گرفته شده که از طریق صندوق‌های نوآوری و فناوری با ارائه ضمانت نامه‌های مجوز؛ قابل پیگیری خواهد بود.


وزیر علوم می‌گوید: ما مجری قانون هستیم تا از طریق کنکور شرایط را برای جذب و پذیرش دانشجو فراهم کنیم و بیان این موضوع که آیا افزایش ظرفیت رشته پزشکی نیاز کشور را برطرف می‌کند یا خیر؛ بهتر است وزارت بهداشت در این زمینه پاسخ بدهد.


زلفی گل افزود: در سال ۱۴۰۱ با طرح ایده‌ها و نیاز‌ها در تلاش هستیم پایان نامه و رساله‌ها در جهت نیاز کشور به ویژه صنعت حرکت کنند. در بخش پژوهش سیستم ترغیبی و تشویقی بیشتر جواب خواهد داد و سعی می‌کنیم شیوه نامه‌های خود را بر این اساس برنامه ریزی کنیم تا از این طریق جریانی صورت بگیرد تا علم و نوآوری به یک ارزش بالا در جامعه تبدیل شود.


به گفته وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دوره جدید وزارت برنامه‌هایی داریم تا شاهد کاهش فاصله بین دانشگاه‌ها و بازار کار باشیم. در سال‌های گذشته نیاز‌های جامعه در دست دانشگاه‌ها نبوده و از سال ۱۴۰۱؛ برنامه ایده‌ها و نیاز‌ها به یک حلقه تبدیل می‌شود تا پیشنهاد دهنده عرضه پژوهش و پیشنهاد گیرنده نیاز جامعه را به یکدیگر متصل کند.


وزیر علم گفت: ما برای رشته‌های علوم پایه نتوانستیم به تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی اشتغال ایجاد کنیم و مدال آوران المپیاد‌ها تصمیم می‌گیرند در رشته‌های تحصیل کنند که بازار کار بهتری دارند. تصمیم گرفتیم تصویب نامه‌ای ایجاد شود، مدال آوران در همان رشته بورسیه شوند و جذب آن‌ها در دانشگاه و هیئت‌های علمی صورت بگیرد. البته شرطی در این مورد برقرار است که باید وضعیت علمی دانشجو در تمام مقاطع مطلوب باشد.


او افزود: محتوای دروس ما باید مهارت محور و در زمینه نیاز جامعه باشد تا فارغ التحصیل هر رشته در یک زمینه مهارت داشته باشد.


 


منبع: باشگاه خبرنگاران جوان


کد امنیتی
بارگزاری دوباره تصویر
کد امنیتی بالا را وارد کنید