عضویت
جامعه مجازی محققان ایران به شما کمک می کند تا با محققان سایر دانشگاه های کشور همواره در ارتباط باشید

درخشش «رویان» در بین 10 مرکز برتر جهان



امروز پژوهشکده رویان که به عنوان قطب علمی کشور در زمینه سلول‌های بنیادی و درمان ناباروری فعالیت می‌کند، توانسته است نام ایران را در رده پنج کشور برتر دنیا در زمینه استفاده از سلول‌های بنیادی در سلول درمانی به جهان معرفی کند.



«محققان به کمک سلول‌های بنیادی بافت آسیب دیده قلب را ترمیم کردند.» شاید تحقق این جمله تا قبل از قرن بیستم که جهان برای اولین بار با نام «سلول‌های بنیادی» آشنا شد، یک رویای دست نیافتنی برای انسان بود. اما با شناخت قابلیت‌‌های بی‌نظیر این سلول‌ها در نوسازی خود و تبدیل به انواع سلول‌های بدن، تحول بزرگی در دانش پزشکی جهان اتفاق افتاد.

در آینده نزدیک بیماران برای درمان بیماری‌هایشان دیگر به طب مدرن امروز قانع نمی‌شوند بلکه می خواهند عضو بیمارشان به کمک دانش سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی از نو ساخته شده و در بدن آن‌ها قرار گیرد و این تحول بزرگی است که دانش پزشکی و اقتصاد جهان را دستخوش تغییرات بنیادی می‌کند. یکی از اولین و پیشروترین کشورهایی که به دنیای جدید سلول‌های بنیادی قدم گذاشت ایران بود. امروز پژوهشکده رویان که به عنوان قطب علمی کشور در زمینه سلول‌های بنیادی و درمان ناباروری فعالیت می‌کند، توانسته است نام ایران را در رده پنج کشور برتر دنیا در زمینه استفاده از سلول‌های بنیادی در سلول درمانی به جهان معرفی کند.


*ایران در حوزه سلول درمانی در منطقه پیشرو است


شاهوردی: ایران در عرصه سلول‌های بنیادی یکی از کشورهای پیشرو در جهان است. اولین رده سلول‌های بنیادی ایران که تولید شد و مقاله آن به چاپ رسید، انجمن بین المللی سلول‌های بنیادی تمام کشورهایی که اولین رده‌های سلولی‌شان را تولید می‌کردند معرفی می‌کرد. ایران در آن زمان جزو ۱۰ کشور پیشرو در این زمینه بود. در یکی دو دهه اخیر کشورهای زیادی به بحث سلول‌های بنیادی ورود پیدا کرده‌اند. در این مدت  مقالاتی که کشورهای مختلف در انجمن بین المللی سلول‌های بنیادی به چاپ رسانده اند از نظر تولید، ارائه خدمات تخصصی در بحث‌های سلول درمانی و... آنالیز می شوند. براساس اطلاعات این انجمن ایران در حوزه سلول درمانی و سلول‌های بنیادی در منطقه پیشرو است. یک زمانی ایران رقیبی در منطقه نداشت ولی امروز بسیاری از کشور‌ها به این عرصه ورود پیدا کرده اند اما باز هم ایران از نظر تولید دانش و تاثیرگذاری از کشورهای رقیب خود مانند عربستان و ترکیه و... جلوتر است.


 


منبع: فارس


کد امنیتی
بارگزاری دوباره تصویر
کد امنیتی بالا را وارد کنید