عضویت
جامعه مجازی محققان ایران به شما کمک می کند تا با محققان سایر دانشگاه های کشور همواره در ارتباط باشید

ساخت پیل خورشیدی به کمک فناوری نانو به دست محققان ژاپنی

محققان ژاپنی با استفاده از لایه‌های نازک 135 نانومتری از مواد آلی و معدنی ارزان قیمت، موفق به ساخت پیل‌های خورشیدی با قیمت پایین شدند.

یکی از گلایه‌مندی‌ها درباره پیل‌های خورشیدی، قیمت بالای آن‌هاست که موجب کاهش انگیزه سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌شود. بسیاری از محققان به دنبال بهبود کارایی پنل‌های خورشیدی و همچنین افزایش عمر مفید آن‌ها هستند. با این حال، حتی اگر بتوان کارایی و طول عمر پیل‌ها را افزایش داد باز هم در صورت گرانقیمت بودن، استقبال چندانی از آن‌ها نخواهد شد.

این گروه در این روش از لایه‌نشانی هیبریدی برای تولید پیل خورشیدی استفاده کردند که در آن مواد خام آلی و معدنی ارزان قیمت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پیل‌های خورشیدی هزاران برابر نازک‌تر از پیل‌های خورشیدی سیلیکونی بوده و در نتیجه نیاز به مواد اولیه کمتری دارند. کیوعی معتقد است که با هزینه ساخت یک پیل خورشیدی سیلیکونی می‌توان 1000 مترمربع از این نوع پیل‌های جدید را تولید کرد. در این روش، مواد اولیه با ضخامت 135 نانومتر روی لایه نازکی از پلاستیک انعطاف‌پذیر PET لایه‌نشانی شده و با سرعت بالا پیل خورشیدی تولید می‌شود.

پیل‌های خورشیدی جدید 20 درصد از نوری که جذب می‌شود را به انرژی قابل استفاده تبدیل می‌کنند که این رقم قابل مقایسه با پیل‌های سیلیکونی موجود در بازار است.
کد امنیتی
بارگزاری دوباره تصویر
کد امنیتی بالا را وارد کنید