عضویت
جامعه مجازی محققان ایران به شما کمک می کند تا با محققان سایر دانشگاه های کشور همواره در ارتباط باشید

درباره مهندسی بازاریابی و فروش ( قسمت اول )


مهندسی فروش:


در واقع به درگیری و اشتغال فرد مشخص (مهندس) در فرآیند فروش اطلاق می شود.


در دنیای امروز به دلیل رشد سریع تکنولوژی و نوآوری ها ، محصولات پیرامون ما هر لحظه به سمت پیچیده تر شدن گام بر می دارند . به دلیل تغییرات نسبتاً سریع سلیقه و خواست مشتریان و همچنین گرایش روز افزون کلیه محصولات به فن آور شدن ، این نیاز احساس می شود که در هنگام تولید محصولات  ، مهندسان از نزدیک با مشتریان ارتباط داشته و بدون واسطه ، شنوای خواسته های ایشان باشند تا محصولی کاملاً منطبق با نیاز مصرف کننده تولید ، و همچنین در زمان خرید مشتری ، مستقیماً محصول را تشریح نماید.


 


مهندسی بازاریابی و فروش:


مهندسی بازاریابی و فروش ، فعالیتی کاملاً خلاقانه در حیطه بازاریابی است . اندیشمندان معتقدند در فلسفه برنامه ریزی بر مبنای صفر ، این فلسفه را مطرح می کند که در تجارت و فروش باید همواره درباره آنچه بر نام تجاری محصول یا بازار اثر می گذارد ، دوباره اندیشی شود.


برای پیدا کردن راه های جدید ورود به آینده و ساختن محصولات و محیط های تازه که منافع آن متوجه ما باشد نه رقیبان ، باید موقتاً هرچه در ذهن داریم را خارج کنیم و ذهن را صفر کنیم  (اندیشه های سال قبل خود را نابود کرده و با خلاقیت به باز آفرینی و ابداع اقدام نماییم) . خلاقیت به معنای تغییر رفتار دیروز است نه انتقاد از رفتار گذشته ، و مهندسی بازاریابی و فروش بر مبنای خلاقیت فردی شکل گرفته است . در یک تعریف ساده ، مهندس بازاریابی و فروش کسی است که اطلاعات فنی و تکنیکی کافی در مورد محصولی که قصد فروش آن را دارد ، داشته و در این مورد آموزش های لازم را دیده باشد.


مهندسی بازاریابی و فروش در صنعت ساختمان


صنعت ساختمان را می توان از جذاب ترین ، حساس ترین و تأثیرگذارترین صنایع حال حاضر دنیا دانست . پیشرفت های تکنولوژیک این صنعت در بازارهای رقابتی و پیچیده ی موجود ، نه تنها متغیرهای چند بعدی در هم تنیده ای را (حتی در کشور ما) بر آن حاکم کرده است ، بلکه شدت بالای تغییرات روز افزون این عوامل اثر گذار ، بقای شرکت ها و کسب و کارهای مرتبط با این صنعت را دچار مخاطره کرده است . به همین جهت شناخت دقیق خواسته های مشتریان و برخورداری از بصیرت کامل از عرضه محصولات و خدمات از یک رو ، و تقاضای در حال رشد بازار از سوی دیگر، حضور یک تیم حرفه ای و متخصص را که بتوانند مجموعه ای از فرآیندهای مرتبط را به صورت یکپارچه و آگاهانه اجرا نمایند امری ضروری به نظر می رسد . فرآیندهای مزبور شامل موارد ذیل است :


الف) بحث های پیچیده ی اقتصاد مهندسی و مدیریت مالی


ب) مسائل مربوط به تبلیغات ، تحقیقات بازار ، اطلاع رسانی ، ترویج و فروش


ج) تحلیل رقبا ، مذاکره ، ایجاد مزیت نسبی و افزایش سهم بازار


د) مسائل مربوط به حوزه های فنی مهندسی ، معماری و اجرای پروژه ها


در فرآیند مهندسی بازاریابی و فروش در صنعت ساختمان ، با در نظر گرفتن کلیه ابعاد صنعت ، موضوعات متفاوتی از کلی ترین تا جزئی ترین موارد مورد بررسی قرار گرفته و اثر آن ها بر روی نتیجه نهایی تحلیل خواهد شد . به دلیل اینکه فرآیند مهندسی بازاریابی و فروش یک فرآیند بلند مدت و  جامع است که تمامی متغیرهای موثر را در نظر می گیرد ، با تکیه بر  مطالعات و تجربیات خود در این صنعت ، برای ترسیم کلیه فعالیت های مربوط به مهندسی بازاریابی و فروش را ، در  الگویی مطابق با الگوی مدیریت استراتژیک جامع پیاده سازی نموده است . داشتن دید استراتژیک و بلند مدت نسبت به انجام پروژه ، درجه اطمینان انجام موفقیت آمیز پروژه را افزایش و ریسک را کاهش می دهد.


مزایای مهندسی بازاریابی و فروش


کارفرمایان ترجیح می دهند تا بیشتر تمرکز حرفه ای و نیروی فکری خود را در زمان بندی مناسب اجرای پروژه و بهینه سازی فرآیند صرف هزینه ها اعمال کنند . خدمات مهندسی بازاریابی و فروش با ارائه گزینه های متنوع و پیش بینی نتایج مربوط به هر گزینه و تدوین استراتژی های مختلف ، شرایطی مطلوب جهت تصمیم سازی را فراهم می نماید.


تجربه نشان داده است که یک کارفرما و یا سرمایه گذار در بازده ی زمانی یک سال ، می تواند حداکثر ابعاد 2 یا 3 پروژه را به نحو موثر درک کند . طبیعتاً با افزایش تعداد پروژه ها و یا افزایش حساسیت آن ها ، کارفرمایان ناگزیر از برون سپاری (outsourcing) پروژه ها خواهند بود . از سوی دیگر هنگامی که تعداد پروژه های در دست اجرا کم باشد ، هزینه های راه اندازی یک سیستم کارآمد و مجموعه ی حرفه ای در اداره ی امور بازاریابی و فروش ، هرگز مقرون به صرفه نیست . فرآیند مهندسی بازاریابی و فروش در هر دو حالت مذکور ، راهگشا خواهد بود.


برای سرمایه گذارانی که به طور حرفه ای با یک شرکت ارائه دهنده ی خدمات مهندسی بازاریابی و فروش همکاری مستمر دارند ، مزیت بهره مندی از تجارب تحقیقاتی و اجرایی آن شرکت همواره وجود دارد . به گونه ای که سرمایه گذاران بدون صرف هزینه ی فرصت ، از تجربیات پروژه های دیگر و یا مشابه را دارا خواهند بود.


آنچه وجود خدمات مهندسی بازاریابی و فروش را از نظر سرمایه گذاران و سازندگان ، توجیه پذیر و حتی ضروری می سازد ، لزوم انطباق استراتژی ها با متغیرهای پویای بازار است . در طول اجرای برنامه ی فروش و تبلیغات ، با توجه به تأثیرات عوامل مداخله گر ، نیاز به بازنگری در برنامه های اولیه بوده تا از فرصت ها و تهدیدات محیطی به بهترین شکل بهره برداری شود . این دغدغه ی سرمایه گذاران می تواند به عهده ی شرکت ارائه دهنده ی خدمات مهندسی بازاریابی و فروش قرار گیرد.


کد امنیتی
بارگزاری دوباره تصویر
کد امنیتی بالا را وارد کنید