عضویت
جامعه مجازی محققان ایران به شما کمک می کند تا با محققان سایر دانشگاه های کشور همواره در ارتباط باشید

موفقیت محققان ایرانی در ساخت دستگاه خشک‌کن انجمادی

 محققان یک شرکت دانش بنیان موفق به طراحی و ساخت دستگاه خشک‌کن انجمادی به منظور خارج کردن رطوبت از مواد بیولوژیکی و غیر آلی حساس به حرارت شدند.

خشک کن انجمادی


مهندس سیامک عظیمی نام، مدیر عامل این شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با بیان اینکه برای خشک کردن مواد لازم است به آنها حرارت داده شود، گفت: بسیاری از مواد به حرارت حساس بوده و خواصشان دچار تغییر می‌شود.


وی افزود: روش خشک کردن انجمادی برای مواد حساس به حرارت مانند داروها، واکسن‌ها، آنتی بیوتیک‌ها، اجزای تشکیل‌دهنده خون، نمونه‌های بیولوژیکی ومیکروارگانیسم‌ها و مواد غیر آلی حساس که در اثر حرارت خواصشان را از دست می‌دهند و پودرهای فلزات گران و کمیاب که در اثر حرارت اکسید می‌شوند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.


عظیمی نام، در خصوص نحوه خشک کردن مواد در سیستم خشک کن انجمادی اظهار کرد: در این روش از طریق هوای سرد ماده مورد نظر منجمد می‌شود و سپس تحت شرایط خلاء رطوبت داخل آن که به صورت منجمد درآمده است به حالت بخار در می‌آید و از ماده خارج می‌شود.


به گفته وی، روش خشک کردن انجمادی به عنوان یک روش مهم در ساخت پودر با سایز نانو مطرح است.


عظیمی نام در خصوص نحوه کار دستگاه ساخته شده تصریح کرد: ماده در دستگاه قرار می‌گیرد تحت شرایط خلاء رطوبت آن که در حالت منجمد است به حالت بخار در می‌آید، بخار خارج شده از ماده به دیواره‌های دستگاه برخورد و سرد می‌شود و این چرخه ادامه دارد تا رطوبت به طور کامل از ماده خارج شود و در نهایت هوای سرد نهایی به صورت مایع از دستگاه خارج می‌شود.


وی با بیان این که این دستگاه در ابعاد مختلف آزمایشگاهی و صنعتی ساخته شده است، اظهار کرد: دستگاه خشک کن انجمادی در صنایع دارویی، غذایی، پزشکی، شیمیایی، بیوتکنولوژی، بانک‌های خون، کشاورزی، متالورژی، باستان‌شناسی و در مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.


عظیمی نام در پایان گفت‌وگو افزود: در حال حاضر با توجه به تحریم‌های کشور و قیمت بالای نمونه‌های خارجی این دستگاه با ساخت آن توانسته‌ایم نیاز کشور را در زمینه‌های مختلف برطرف کنیم.  

منبع : ایسنا - 17 آذر 1391

کد امنیتی
بارگزاری دوباره تصویر
کد امنیتی بالا را وارد کنید