عضویت
جامعه مجازی محققان ایران به شما کمک می کند تا با محققان سایر دانشگاه های کشور همواره در ارتباط باشید

پژوهشگران ایرانی بزودی دو داروی نوترکیب روانه بازار می‌کنند

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر احمد مالکی،‌ عضو هیات علمی انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه به تازگی نسل دوم و سوم داروهای پروتئینی نوترکیب وارد بازار جهانی دارو شده است، گفت محققان ایرانی روی تولید دو محصول دارویی نوترکیب اینترفرون و اریتروپویتین پژوهش می‌کنند. که حاصل تلاش علمی و فناوری 10 ساله دانشمندان ایرانی است.

وی افزود: داروهای نوترکیب انواع پیچیده‌ای از پروتئین‌ها هستند و تولید فناوری‌های فراوری و تولید و آزمایش آنها مختص کشورهای پیشرفته است که خوشبختانه دانشمندان کشورمان موفق شدند این فرآورده‌ها را در مجموعه انستیتو پاستور فرآوری کنند.

پایافرون، درمانی نجات‌بخش برای مبتلایان به هپاتیت

مدیرعامل شرکت دانش بنیان پایا قصد دارو، با اشاره به اینکه محصول دارویی اینترفرون تحت عنوان تجاری‌ «پایافرون» درحال گذراندن مراحل تست بالینی و در آستانه ورود به بازار دارویی کشور است، افزود: داروی اینترفرون پگیله یکی از مهم‌ترین داروهای مصرفی مبتلایان هپاتیت است که در دنیا، دو برند شناخته شده این دارو را تولید می‌کنند. وي بيان داشت: نوع داخلی آن نیز توسط محققان کشور تولید شده و در مرحله عرضه تجاری است.

این فعال حوزه دارویی ادامه داد: به علت گران بودن دارو و مشکلات تحریم‌ها، امکان دریافت این نوع دارو برای بیماران میسر نبوده که با تولید نوع طولانی‌اثر این دارو توسط دانشمندان کشور، داروی یاد شده، با هزینه‌ای به مراتب پایین‌تر از نوع خارجی، تولید شده است که امیدواریم با ورود به بازار کشور، بخشی از مشکلات مبتلایان را رفع کند.

پایاپویتین در آستانه تولید و کمک به بیماران کلیوی

مالکی با بیان اینکه بیش از دومیلیون نفر مبتلا به نارسایی‌های کلیوی در کشور به دلیل ناتوانی در تولید هورمون اریتروپویتین، قادر به تولید گلبول قرمز خون نبوده، در نتیجه به شدت نیازمند دریافت اریتروپویتین هستند، افزود: داروی اریتروپویتین تحت عنوان تجاری «پایاپویتین» یکی از فرآورده‌های دارویی پرفروش دنیاست که برای بیمارانی که دچار کم خونی هستند مورد مصرف قرار می‌گیرد.

وي حل مشکلات دسترسی به داروهای نوترکیب را از مزیت‌های تولید بومی این داروها عنوان کرد و گفت: با توجه به گران بودن این داروها، دسترسی به‌ویژه در شهرستان‌ها به مراتب دشوارتر است و افراد نیازمند داروهایی مثل اریتروپویتین یا اینترفرون، برای دریافت این داروها با مشکلات بسیار زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند؛ که تولید عمده این فرآورده دارویی در کشور، به دسترسی بهتر این بیماران کمک بسیار زیادی می‌کند.

مالکی با بیان اینکه دانش فنی این محصول به طور کامل بومی سازی شده، عنوان کرد: داروهای نوترکیب بسیار داروهای پیچیده‌ای از لحاظ ترکیب و ساخت بوده که با دیگر انواع داروهای تولیدی قابل مقایسه نیستند، لذا مراحل پیچیده‌تری را از لحاظ تست و تأیید پشت‌سر می‌گذارند و خوشبختانه تمامی همه مراحل فرآوری، تست و تولید این فرآورده دارویی داخل کشور امکان‌پذیر شده است.

وی با بیان اینکه داروی پایاپویتین در حال ورود به مراحل تست بالینی است، اظهار کرد: امیدواریم این دارو امسال به فاز مطالعات بالینی برسد به زودی وارد بازار دارویی کشور شود.

این فعال فناور با بیان اینکه واردات اریتروپویتن پگیله، سالانه بیش از 50 میلیارد تومان ارز به خود اختصاص می‌دهد، گفت: اریتروپویتین تولید داخل، با قیمتی بسیار کمتر از نوع خارجی آن به بازار عرضه خواهد شد.
کد امنیتی
بارگزاری دوباره تصویر
کد امنیتی بالا را وارد کنید