عضویت
جامعه مجازی محققان ایران به شما کمک می کند تا با محققان سایر دانشگاه های کشور همواره در ارتباط باشید

داروی درمان « روماتیسم مفاصل » توسط محققان ایرانی

روماتیسم مفاصل


به گزارش بنیان، دكتر وزیری، مجری طرح و عضو هیأت علمی انستیتو پاستور ایران ، با بیان این كه حدود سه سال بر روی تولید داروی نوتركیب اتانرسپت (Etanercept) تحقیقات در واحد تحقیق و توسعه (R&D) شركت دانش بنیان دارویی صورت گرفته است، گفت: در حال حاضر این دارو در حال دریافت تأییدیه‌های لازم از وزارت بهداشت برای انجام كارآزمایی بالینی است.


وی افزود: بزودی كارآزمایی بالینی داروی درمان آ‌رتریت روماتوئید توسط محققان برجسته‌ی روماتولوژی كشور انجام خواهد شد كه امیدواریم تا اواخر آذر ماه با كسب مجوزهای لازم 60 درصد زیر قیمت داروی مشابه خارجی وارد بازار دارویی كشور شود.


وزیری با بیان این كه داروی «اتانرسپت» با نام تجاری Enbrel تا كنون در انحصار یك شركت آمریكایی بوده است، تصریح كرد: این دارو به دلیل گران قیمت بودن تا كنون واردات زیادی به كشور نداشته و در حالی كه بیماران زیادی احتیاج به این دارو داشته‌اند، سالانه با حجمی شامل پنج تا هشت میلیارد تومان به كشور وارد می‌شده است.


به گفته دكتر وزیری داروی «اتانرسپت» با نام تجاری Enbrel جزء ده داروی اول پرفروش دنیا محسوب می‌شود.


عضو هیأت علمی انستیتو پاستور ایران با بیان این كه داروی اتانرسپت، دارویی جهت درمان بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید است، اظهار كرد: این بیماری جزء بیماری‌های التهابی مزمن و اتوایمیون محسوب می‌شود و علائمی چون التهاب مزمن مفاصل دست‌ها و پاها همراه با التهاب در ارگان‌های غیر مفصلی دیگر مانند پوست، قلب، ریه و چشم است كه در نهایت منجر به تخریب مفاصل، تغییر شكل مفصلی و افت فاحش در عملكرد مفاصل می‌شود.


وی افزود: داروهای قدیمی‌تری كه در درمان این بیماری به كار می‌روند، یا اثربخشی مناسب بر روی این بیماری ندارند و یا به علت داشتن عوارض جانبی شدید همراه با مهار كردن سیستم ایمنی عملا امكان استفاده مناسب و كافی از آنها وجود ندارد.


دكتر وزیری با بیان اینكه داروی «اتانرسپت» جزء گروه داروهای نوتركیب با فناوری زیستی است و با مهار TNFa كه میانجی اصلی در بروز التهاب در بیماری آرتریت روماتوئید است، عمل می‌كند، خاطرنشان كرد: اتانرسپت نه تنها باعث بهبود علائم بیماری می‌شود بلكه با كند كردن روند پیشرفت بیماری موجب كاهش میزان صدمات مفصلی ناتوان كننده در بیماران و جلوگیری از، از كار افتادگی آنها می‌شود. با توجه به ماهیت بیولوژیك این دارو و هدفدار بودن عملكرد آن عوارض جانبی این دارو بسیار كمتر از داروهای شیمیایی به كار گرفته شده در درمان بیماری آرتریت روماتوئید است.


به گزارش ایسنا وی تصریح كرد: این دارو علاوه بر درمان بیماری آرتریت روماتوئید در درمان سایر بیماری‌های روماتیسمی مانند اسپوندیلیت آنكیلوزان، آرتریت روماتوئید جوانان و پسوریازیس شدید بسیار موثر است. با توجه به اینكه تمام این بیماری‌ها، جزء بیماری‌های التهابی مزمن و ناتوان كننده هستند بنابراین استفاده از داروی اتانرسپت نقش بسیار پررنگی در كاهش تعداد افراد ناتوان و از كار افتاده جامعه در اثر این بیماری‌ها دارد كه این موضوع به خودی خود كاهش هزینه‌های سرانه كشور را در پی خواهد داشت.



منبع:  بنیان - پایگاه اطلاع رسانی سلول های بنیادی ایران 17 مهر 1391


 

کد امنیتی
بارگزاری دوباره تصویر
کد امنیتی بالا را وارد کنید