عضویت
جامعه مجازی محققان ایران به شما کمک می کند تا با محققان سایر دانشگاه های کشور همواره در ارتباط باشید

برار ورود به دنیای کسب و کار استايل فردي با اعتماد‌به‌نفس کامل را تمرين کنيد+متن

تا امروز چند پروژه را به دليل اضطرابي که در جلسات کاري داشتيد و عدم اطميناني که با هر حرکت چهره و بدنتان نشان مي‌داديد، از دست داده‌ايد؟ آيا برايتان پيش آمده که نتوانيد پروژه‌اي را که ماه‌ها رويش وقت گذاشته‌ايد، به‌درستي ارائه کنيد، فقط چون نمي‌توانستيد استرستان را کنترل کنيد؟ آيا در مواجهه با رقبا يا مشتري‌هايتان کنترل رفتار خود را از دست مي‌دهيد و آدمي بي‌دست‌وپا به نظر مي‌رسيد؟ شايد هم به‌زودي قرار است وارد دنياي کسب‌وکار و تجارت شويد و مي‌خواهيد استايل فردي با اعتماد‌به‌نفس کامل را از همين حالا تمرين کنيد. در اين صورت ادامه مطلب را از دست ندهيد تا با مهم‌ترين نشانه‌هاي اضطراب در زبان بدن آشنا شويد و راه‌هاي رفع آن‌ها را بياموزيد.

اضطراب چیست؟

تصور کنيد که کارتان را درست انجام نداده‏ايد و رئيستان آرام آرام به سمت شما مي‏آيد تا در مورد پيشرفت کار سوال کند. در اين لحظه چه حالي داريد؟ مسلما آن‌چه تجربه مي‌کنيد، رنگ‌وبوي ترس دارد، اما ترس نيست. شما احساس خطر مي‌کنيد، مي‌ترسيد موقعيتتان به خطر بيفتد، تا حدودي شرمنده‌ايد، دلتان مي‌خواهد فرار کنيد و... مجموع اين‌ احساسات از شما آدمي مضطرب مي‌سازد. اگرچه اضطراب مي‏تواند بسيار ناخوشايند باشد، اما بايد بدانيد که اين هيجان بخشي از سازوکار دفاعي فيزيولوژيک بدن است و شما را نسبت به خطراتي که در انتظارتان است، آگاه مي‌کند. معمولا هنگام يک قرار ملاقات جديد، رفتن به بيمارستان، هنگام امتحان، در طول يک مصاحبه شغلي و خلاصله هر تجربه جديدي، سروکله اضطراب هم پيدا مي‌شود. در اين شرايط نگراني، زندگي را براي شما تلخ مي‏کند و خواب و خوراکتان را مي‌گيرد. البته فراموش نکنيد که تجربه اضطراب تا حدي طبيعي است و به شما يادآوري مي‏کند که شايد مشکل کوچکي وجود داشته باشد. نکته جالب ديگري که در مورد اضطراب وجود دارد، اين است که قدرت سازگاري شما را افزايش مي‏دهد و باعث مي‌شود براي مواجهه با چالش پيش‌ رو توانايي پيدا کنيد.

نشانه‌های جسمانی اضطراب

تپش قلب و بالا رفتن سرعت نفس کشيدن: زماني که بدن شما خودش را براي تحرک و فعاليت آماده مي‏کند، شروع به ذخيره‌سازي اکسيژن و خون‌رساني به عضلات کليدي شما مي‏کند تا توانايي‌تان را براي فعاليت‏هاي سريع و نيرومند افزايش دهد. دل‌درد و حالت تهوع: هنگام خطر، بدن شما به صورت خودکار بخش‏هايي از سيستم دروني شما را که براي بقا غيرضروري هستند، از کار مي‏اندازد تا انرژي آن‌ها را به بخش‏هاي ضروري‏تر انتقال دهد. يکي از بخش‏هايي که در اين حالت از کار مي‏افتد، دستگاه گوارش است و همين مسئله مي‏تواند برايتان حالت تهوع ايجاد کند. سرگيجه: از آن‌جا که هنگام خطر خون و اکسيژن به عضلات مهم و مورد نياز سرازير مي‎‏شود، تنفس سرعت بيشتري پيدا مي‏کند و همين موضوع سبب مي‏شود که در شرايط استرس‌زا سرگيجه بگيريد. هم‌چنين از آن‌جايي که در چنين شرايطي بيشتر خون و اکسيژن به عضلات دست و پاي شما مي‏رود، مغزتان با کمبود خون جزئي مواجه مي‌شود و کمي حالت سرگيجه ايجاد مي‏کند. فشار روي قفسه سينه: انقباض عضلاني سبب مي‏شود که فشار بسياري را روي قفسه سينه خود احساس کنيد، به‌خصوص زماني که نفس عميق مي‏کشيد، درد خفيف تا شديدي را نيز احساس مي‌کنيد. احساس خفگي: انقباض عضلاني در اطراف گردن و تند نفس کشيدن سبب خشک شدن گلو مي‏شود که احساسي نظير خفگي را در شما ايجاد مي‏کند.

نشانه‌های اضطراب در زبان بدن

بي‏قراري: کسي که اضطراب دارد، به‌سختي مي‏تواند ظاهر آرامي را در بدن خود حفظ کند. او مدام جابه‌جا مي‏شود و تکان مي‏خورد. افراد آرام معمولا ژست خاصي را هنگام نشستن يا ايستادن حفظ مي‏کنند. جالب است بدانيد که افراد مضطرب حتي زماني که بدن خود را در حالت بسته قرار مي‏دهند، باز هم هيجانات دروني آن‌ها خود را در قالب تکان‏هاي فيزيکي‌ به‌خوبي نشان مي‏دهند و دائما در صندلي خود جابه‌جا مي‏شوند و حتي گاهي مجبور مي‏شوند بايستند!

حواس‏پرتي: فرد مضطرب به‌سختي مي‏تواند تمام حواس خود را روي يک موضوع جمع کند، يا با تمرکز به حرف‏هاي طرف مقابل گوش دهد، درنتيجه در شرايط استرس‌زا به‌راحتي مي‌توانيد حرکاتي را که ناشي از حواس‏پرتي است، در اين افراد مشاهده کنيد. به‌عنوان مثال، ممکن است دست فرد مدام به اشياي دوروبرش برخورد کند و سبب شکسته شدن آن شود، يا پايش به جايي گير کند و زمين بخورد.

جويدن ناخن: جويدن ناخن يک نشانه کلاسيک تکانه‏ هاي اضطرابي در افراد است. اين رفتار ريشه در دوران کودکي ما دارد. زماني که هنگام ناراحتي شروع به مکيدن انگشت خود مي‏کرديم، در بزرگ‌سالي آن را تبديل به رفتار تکامل‏يافته‌تري نظير جويدن ناخن مي‏کنيم.

عرق کردن: افراد مضطرب بيش از ديگران عرق مي‏کنند و اين موضوع هنگام دست دادن خود را نشان مي‏دهد، چون معمولا کف دست‏هايشان خيس است. ضربه زدن با دست يا پا: احتمال اين واکنش را خيلي ديده‏ ايد،

ضربه زدن آرام و متوازن دست روي ميز و تکان دادن منظم پا. نکته جالب اين‌که اين رفتار کاملا ناخودآگاه است و اگر فرد بخواهد به صورت خودآگاه پايش را روي زمين بزند، نمي‏تواند آهنگين بودن آن را تکرار کند.

ناتواني براي روان صحبت کردن: آرام و شمرده صحبت کردن به‌خصوص در طول جلسات کاري، براي انتقال پيام به صورت کامل نياز به آرامش دارد. بنابراين شما به‌خوبي مي‏توانيد تصور کنيد که فرد مضطرب چقدر براي جمله‌بندي و استفاده از کلمات مناسب، براي حرف زدن دچار مشکل مي‌شود. مکالمات اين افراد غالبا با مکث زيادي همراه است و خيلي سخت مي‏توانند کلمه مناسب را براي ادامه صحبت پيدا کنند.

پلک زدن بيش از حد: افزايش پلک زدن يکي ديگر از نشانه‏ هاي اضطراب است. البته فراموش نکنيم که ميزان پلک زدن يک فرد را بايد نسبت به خودش در شرايط عادي بسنجيم تا نسبت به ديگران.

تند تند نفس کشيدن: در مورد دلايل فيزيولوژيکي اين علامت قبلا صحبت کرده‏ايم. از نظر زبان بدن شما مي‌توانيد تاثيرات تند نفس کشيدن را در حرکات سريع شانه و قفسه سينه به‌خوبي مشاهده کنيد.

رنگ‌پريدگي صورت: چون گردش خون در نقاط مختلف بدن افزايش پيدا مي‏کند، تمرکز کمتري بر عضلات صورت وجود دارد و به همين دليل ممکن است صورت فرد حالت طبيعي خود را از دست بدهد.

خنده بي‏ مورد: فرد ممکن است با خنديدن بخواهد اضطراب خود را مخفي کند يا با آن مبارزه کند. اين خنده غالبا در نظر مخاطب مشکوک جلوه مي‏کند، زيرا با ديگر نشانه‌هاي اضطراب همراه است و به‌شدت تصنعي به نظر مي‏رسد.

بازي کردن با اشيا: بازي کردن و ور رفتن با خودکار، چيزهاي روي ميز‌ و اشياي داخل جيب و حتي انگشتر و گردن‌بند، رفتارهايي براي حفظ آرامش يا آرام‌سازي خود است.

چطور از شر استرس خلاص شویم؟

براي از بين بردن نشانه‏ هاي اضطراب در ابتدا بايد اين هيجان را قدري کنترل کنيم. اين سوال را از خودتان بپرسيد: دليل اضطراب من چيست؟ همان‌طور که قبلا گفتيم، اضطراب يک ترس نامفهوم از رويدادي است که نتيجه آن را نمي‏توانيم به‌راحتي پيش‏بيني کنيم و همين عدم قطعيت ما را به دردسر مي‏اندازد. گاهي اوقات اضطراب به دليل اعتمادبه‌نفس ما در مقابل چالش پيش رو شکل مي‏گيرد. بنابراين کاري که قرار است براي رهايي از استرس انجام دهيد، اين است که اضطراب اوليه را کم کنيد.

1- با استفاده از تکنيک تنفس عميق، به استقبال شرايط اضطراب‌زا برويد. در بيشتر زمان روز تنفس ما چندان عميق نيست و حتي امکان دارد که بسياري از ما نحوه درست نفس کشيدن را بلد نباشيم. همان‌طور که قبلا اشاره شد، تنفس کوتاه بخشي از شيوه مواجهه بدن ما با شرايط خطر است، بنابراين با کمک تنفس عميق و کامل، مي‏توانيم بدن و ذهنمان را از جرياني که در آن گير افتاده است، خلاص کنيم. باور کنيد چند نفس عميق مي‏تواند معجزه کند. در جايي راحت بنشينيد، چشمان خود را ببنديد و شروع به تنفس کنيد. يادتان باشد که اکسيژن بايد به شکم شما برسد تا مانند شکم يک نوزاد کاملا باد کند!

2-براي کنترل سيگنال‏هاي اضطرابي در نشانه‌هاي غيرکلامي، بايد با کمک تمرين‏هاي آرميدگي انقباض و تنش را از عضلاتتان خارج کنيد. براي اين کار ابتدا بايد هر کدام از عضلات بدن مثلا عضلات پا يا دست را به صورت کامل منقبض کنيد. زماني که انقباض به اوج خود رسيد، با رها کردن فشار روي عضله خاص، آرامش را تجربه مي‏کنيد.

3- در مباحث مربوط به زبان بدن، اصطلاحي به‌عنوان رفتارهاي لودهنده وجود دارد که به حرکاتي اشاره دارد که هيجانات و احساسات واقعي ما را به ديگران نشان مي‏دهد. براي اين‌که با حرکات لودهنده خود را به دردسر نيندازيم، بهتر است براي نشستن يا ايستادن يک حالت ثابت داشته باشيم که کمترين ميزان حرکت را با خود به همراه داشته باشد. به‌عنوان مثال، هنگامي که روي صندلي نشسته ‏ايد، دستان خود را روي دسته صندلي قرار دهيد، يا در مقابل خود آن‌ها را به هم قلاب کنيد (البته نه‌چندان محکم)، يا هنگام ايستادن پاها را به اندازه عرض شانه باز کنيد، به‌طوري‌که هر دو پاي شما به صورت استوار روي زمين باشد و اعتمادبه‌نفس شما را به ديگران نشان دهد. يکي ديگر از نکات مهم به‌ويژه در جلسات کاري يا موقع ارائه پروژه و... اين است که با شيء خاصي که توي دست يا جيبتان هست، بازي نکنيد يا دستتان را داخل جيب يا پشت بدن مخفي نکنيد.

4- افراد مضطرب معمولا از برقراري ارتباط چشمي با مخاطب يا مخاطبانشان اجتناب مي‏کنند، چون مي‏ترسند چشمشان ترس يا عدم اطمينان آن‌ها را لو دهد. درحالي‌که برقراري ارتباط چشمي مناسب به بالا بردن سطح و کيفيت رابطه با ديگران کمک مي‏کند و ما بايد آن را به‌عنوان يک حربه بسيار مهم براي موفقيت در مذاکراتمان در نظر بگيريم.

5- و درنهايت باور و اطمينان به توانايي و مهارت‏هايي که داريد و يادآوري مداوم اين موضوع به خودتان، نقش بسزايي در کاهش اضطرابتان خواهد داشت.

منبع: بنیاد ملی نخبگان
کد امنیتی
بارگزاری دوباره تصویر
کد امنیتی بالا را وارد کنید