عضویت
جامعه مجازی محققان ایران به شما کمک می کند تا با محققان سایر دانشگاه های کشور همواره در ارتباط باشید

تعریف گردشگری مذهبی و انواع آن

انواع گردشگری


گردشگری انوع مختلفی دارد: گردشگری طبیعی، گردشگری تاریخی، گردشگری سلامت، گردشگری ورزشی، گردشگری الکترونیکی یا مجازی و گردشگری مذهبی که هرکدام دارای ویژگی های متنوعی هستند.


در این میان گردشگری مذهبی شکلی از گردشگری است که که بر موانع آب و هوایی غلبه می نماید و با تنغییرات فصلی و تحولات آب و هوایی تعداد گردشگران و بازدید از شهرها و اماکن مذهبی دچار تغییر نمی شود. برای این نوع گردشگری، تنها مقصد حائز اهمیت نیست؛ بلکه برای گردشگر تمام مسیر و وقایعی که در طول مسیر با آن مواجه می شود مهم است. گردشگری مذهبی نقش عمده ای در زندگی اجتماعی کشورهای اسلامی ایفا می کند. گردشگری مذهبی علاوه بر جنبه های اقتصادی و مالی، باعث ارتباط بیشتر با سایر جواع اسلامی شده و تعامل بین الملل و فرهنگ هایی را که نقاط مشترکی دارند، سبب می شود.





تعریف گردشگری مذهبی

اغلب گردشگری دینی را با گردشگری مذهبی یکسان می دانند. ولی با توجه به تعریف هر کدام، می توان گفت گردشگری دینی بخشی از گردشگری مذهبی محسوب می شود. گردشگری دینی ویژه کسانی است که برای مقصد، ارزش دینی و معنوی قائلند. اما گردشگری مذهبی خود دربرگیرنده انواع گوناگونی است که عبارتند از گردشگری زیارتی، گردشگری معماری اسلامی، گردشگری حلال، گردشگری طب اسلامی و گردشگری متدبرانه.

با این اوصاف، گردشگری مذهبی عبارتست از بازدید گردشگران (با تعریف ویژه جهانگردی) از اماکن مقدس نظیر زیارتگاه ها، مقابر امامزاده ها و نظایر آنها. گردشگر مذهبی نیز گردشگرانی فرهنگی هستند که برای زیارت اماکن، آثار، یادمان های مذهبی، انجام اعمال مذهبی و دینی، ترویج و آموزش و گذران اوقات فراغت در کان ها و مراکز مذهبی جهان سفر می کنند. گردشگری مذهبی تمامی مذاهب و ادیان را شامل می شود.

انواع گردشگری مذهبی

گردشگران مذهبی را می توان به دو گروه تقسیم کرد: یکی زائران یا کسانی که انگیزه آنها از مسافرت فقط انجام امور مذهبی است و زمان و مدت اقامتشان تابع اوقات فراغت نیست. دومی گردشگران مذهبی که ضمن انجام زیارت و شرکت در مراسم مذهبی از مکان های دیگر گردشگری اعم از زیارتی و غیرزیارتی نیز دیدن می کنند و یا به عبارتی اهداف مسافرت آنها چندمنظوره با اولویت زیارت است.

در دسته بندی دیگری، دو دسته مختلف از جهانگردان مذهبی روبرو می شویم؛ دسته اول کسانی که از اماکن مقدسه در دین خود بازدید می کنند و گروه دوم کسانی که از اماکن مقدسه سایر ادیان دیدن می کنند.
کد امنیتی
بارگزاری دوباره تصویر
کد امنیتی بالا را وارد کنید