عضویت
جامعه مجازی محققان ایران به شما کمک می کند تا با محققان سایر دانشگاه های کشور همواره در ارتباط باشید

معرفی فناوری‌های جریان‌ساز ۱۴۰۲

در شروع سال جدید اگر بخواهیم دید درستی برای قدم گذاشتن در مسیر تحصیلی یا حتی شروع کسب‌وکاری جدید در حوزه فناوری داشته باشیم، باید بتوانیم با دقت با جریان پیشرفت فناوری در دنیا همسو شویم، از آخرین روند‌ها و دستاورد‌ها مطلع شویم و متناسب با این جریان‌های روز اقدام به تصمیم‌گیری کنیم. چه فناوری‌هایی این روز‌ها بیشترین میزان توجه را به خود جلب کرده‌است؟ مهم‌ترین روند‌ها و تحولات احتمالی در سال پیش‌رو در چه حوزه‌هایی خواهد بود؟ در ادامه برخی از این فناوری‌های جریان‌ساز را بررسی خواهیم‌کرد.

هوش مصنوعی در همه‌جا
در سال ۱۴۰۲ هوش مصنوعی در سازمان‌ها کارکرد واقعی خود را بیش از پیش نشان خواهد داد. هوش مصنوعی بدون نیاز به کدنویسی، با رابط‌های کاربری آسان، به هر کسب‌وکاری این امکان را می‌دهد تا از قدرت خود برای ایجاد محصولات و خدمات هوشمندتر استفاده کند. خرید و تحویل بدون تماس و بی‌واسطه نیز روند چشمگیری برای سال ۲۰۲۳ خواهد بود. هوش مصنوعی از یک‌سو پرداخت مبلغ و از سوی دیگر دریافت کالا‌ها و خدمات را برای مصرف‌کنندگان آسان‌تر می‌کند. هوش مصنوعی همچنین تقریبا سازوکار‌های مشاغل مرتبط با هر فرآیند تجاری در سراسر صنایع را تقویت می‌کند. هوش مصنوعی همچنین موتور جدیدترین ابتکارات تحویل خودکاری خواهد بود که خرده‌فروشان به صورت آزمایشی یا به‌طور معمول آن را به کار خواهند برد و کارگران خرده‌فروشی در طیف وسیع‌تری باید برای انجام کار‌های خود به کار در کنار ماشین‌ها عادت کنند.

بخش‌هایی از متاورس، واقعی خواهند شد
متاورس به واژه اختصاری برای یک اینترنت فراگیرتر تبدیل شده‌است که در آن می‌توانیم روی یک پلتفرم به‌صورت مستمر و متصل، کار، بازی و معاشرت کنیم. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که متاورس تا سال۲۰۳۰، ۵۰۰۰میلیارد دلار به اقتصاد جهانی خواهد افزود و سال۱۴۰۲، سالی خواهد بود که جهتگیری اساسی متاورس برای دهه آینده را تعیین می‌کند. فناوری واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) به پیشرفت خود ادامه خواهند داد. یکی از زمینه‌هایی که شاهد آن خواهیم بود محیط کار در متاورس است. در سال۱۴۰۲، پیش‌بینی می‌کنم که ما محیط‌های ملاقات گروهی فراگیرتری خواهیم داشت که می‌توانیم با هم صحبت کنیم، توفان فکری کنیم و با هم ایجاد کنیم. درحال حاضر مایکروسافت و انویدیا در حال توسعه پلتفرم‌های متاورس برای همکاری در پروژه‌های دیجیتال هستند. همچنین در سال جدید شاهد فناوری پیشرفته‌تر آواتار خواهیم بود.

پیشرفت در Web ۳
فناوری بلاک‌چین (BlockChain) نیز در سال ۱۴۰۲ پیشرفت چشمگیری خواهد داشت، زیرا شرکت‌ها محصولات و خدمات غیرمتمرکزتری ایجاد می‌کنند. برای مثال در حال حاضر، ما همه‌چیز را در فضای ابری ذخیره می‌کنیم، اما اگر ذخیره‌سازی داده‌ها را غیرمتمرکز کنیم و آن داده‌ها را با استفاده از بلاک‌چین رمزگذاری کنیم، اطلاعات ما نه تنها امن‌تر خواهد بود، بلکه راه‌های نوآورانه‌ای برای دسترسی و تجزیه و تحلیل آن‌ها خواهیم داشت. توکن‌های غیر‌قابل تعویض (NFT) در سال جدید قابل استفاده‌تر و کاربردی‌تر خواهندشد.

پل زدن بین دنیای دیجیتال و فیزیکی
ما در حال حاضر شاهد یک پل نوظهور بین دنیای دیجیتال و فیزیکی هستیم و این روند در سال ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت. دو جزء این ادغام وجود دارد: فناوری دوقلوی دیجیتال و چاپ سه بعدی. دوقلو‌های دیجیتال، شبیه‌سازی‌های مجازی از فرآیندها، عملیات یا محصولات در دنیای واقعی هستند که می‌توانند برای آزمایش ایده‌های جدید در یک محیط دیجیتال امن استفاده شوند. طراحان و مهندسان از دوقلو‌های دیجیتالی برای بازسازی اشیای فیزیکی در دنیای مجازی استفاده می‌کنند، بنابراین می‌توانند در هر شرایط قابل تصوری بدون صرف هزینه‌های بالای انجام آزمون‌ها در دنیای واقعی کارایی داشته باشند. در سال ۱۴۰۲، دوقلو‌های دیجیتالی بیشتر و متنوع‌تری را شاهد خواهیم بود: از کارخانه‌ها گرفته تا ماشین‌آلات، خودرو‌ها و مراقبت‌های بهداشتی دقیق.

طبیعت قابل ویرایش فزاینده
ما در دنیایی زندگی خواهیم کرد که می‌توانیم با تغییرات در مواد، گیاهان و حتی انسان‌ها تحولاتی ایجاد کنیم. فناوری نانو ما را قادر می‌سازد تا موادی با ویژگی‌های کاملا جدید، مانند مقاومت در برابر آب و قابلیت‌های خود ترمیمی ایجاد کنیم. دانش کریسپر-کاس۹ (به عنوان ابزاری برای ویرایش ژنوم) چند سالی است که وجود داشته است، اما در سال ۱۴۰۲ شاهد تسریع فناوری ویرایش ژن خواهیم بود تا توانایی فزاینده‌ای برای ویرایش طبیعت با تغییر دی‌ان‌ای به ما بدهد. ویرایش ژن تا حدودی مانند پردازش واژه عمل می‌کند. همان‌طور که در یک متن می‌توانید برخی از واژه‌ها را خارج کرده و برخی دیگر را به آن اضافه کنید، می‌توانید این کار را نیز با ژن‌ها انجام دهید. از ویرایش ژن می‌توان برای اصلاح جهش‌های مخرب دی‌ان‌ای، حل مشکل آلرژی‌های غذایی، افزایش سلامت محصولات استفاده کرد.

پیشرفت کوانتومی
در حال حاضر، مسابقه‌ای برای توسعه محاسبات کوانتومی در مقیاس جهانی وجود دارد. محاسبات کوانتومی که از ذرات ریز اتمی برای ایجاد روش‌های جدید پردازش و ذخیره اطلاعات استفاده می‌کند یک جهش فناوری است که انتظار می‌رود رایانه‌هایی را برای ما به ارمغان آورد که می‌توانند تریلیون برابر سریع‌تر از سریع‌ترین پردازنده‌های سنتی موجود امروزی کار کنند. خطر بالقوه محاسبات کوانتومی این است که می‌تواند شیوه‌های رمزگذاری فعلی ما را بی‌فایده کند، بنابراین هر کشوری که محاسبات کوانتومی را در مقیاس توسعه دهد می‌تواند رمزگذاری‌های انجام شده سایر کشورها، مشاغل، سیستم‌های امنیتی و... را شکسته و رمزگشایی کند. این روندی است که باید در سال ۱۴۰۲ با دقت نظاره‌گر آن بود، زیرا کشور‌هایی مانندآمریکا، بریتانیا، چین و روسیه منابع مالی زیادی را به سمت پروژه‌های توسعه فناوری محاسبات کوانتومی سرازیر می‌کنند.

پیشرفت در فناوری سبز
از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که جهان در حال حاضر با آن مواجه است، بحث توقف انتشار کربن است تا بتوانیم با مهار آن بر بحران آب و هوا مقابله کنیم. سال ۱۴۰۲، به دنبال پیشرفت مستمر در مورد هیدروژن سبز باشید؛ یک منبع انرژی پاک‌سوز جدید که انتشار گاز‌های گلخانه‌ای را نزدیک به صفر می‌کند. ما همچنین شاهد پیشرفت در توسعه شبکه‌های برق غیرمتمرکز خواهیم بود. تولید انرژی پراکنده با استفاده از این مدل، شبکه‌ای از ژنراتور‌های کوچک برق و ذخیره‌سازی را فراهم می‌کند که در جوامع یا خانه‌های فردی قرار دارند، بنابراین می‌توانند حتی اگر شبکه اصلی در دسترس نباشد برق را تأمین کنند.

ربات‌ها انسان‌تر خواهند شد
سال ۱۴۰۲، ربات‌ها از نظر ظاهری و قابلیت‌ها شباهت بیشتری به انسان‌ها پیدا خواهندکرد. این نوع ربات‌ها در دنیای واقعی به عنوان استقبال‌کننده مراسم و رویدادها، باریستای کافه، دربان و همراه برای افراد مسن استفاده خواهندشد. آن‌ها همچنین وظایف پیچیده‌ای را در انبار‌ها و کارخانه‌ها انجام خواهندداد؛ زیرا در کنار انسان‌ها در مقوله تولید و تدارکات کار می‌کنند. در حال حاضر شرکتی به طور جدی کار می‌کند تا رباتی شبیه انسان بسازد که در خانه‌های ما کار کند. در روز هوش مصنوعی تسلا در شهریور ۱۴۰۱، ایلان ماسک دو نمونه اولیه ربات انسان‌نما Optimus را معرفی کرد و گفت که این شرکت ظرف سه تا پنج سال آینده آماده پذیرش سفارش محصول خواهدبود.

فناوری پایدار بیشتر
در نهایت، ما در سال ۱۴۰۲ شاهدحرکتی به سمت فناوری پایدارتر خواهیم بود. بسیاری از ما (و نه همه) به فناوری مانند تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و رایانه‌های‌مان معتاد هستیم. اما در پس پرده یک سؤال وجود دارد اجزای سازنده ابزار‌های مورد علاقه ما از کجا می‌آیند؟ مردم بیشتر به این فکر خواهندکرد که اجزا و موادمعدنی معدنی کمیاب برای قطعاتی مانند تراشه‌های رایانه‌ای از کجا نشأت می‌گیرند و چگونه آن‌ها را مصرف می‌کنیم؟
در سال ۱۴۰۲، ما شاهد تلاش مستمری برای شفاف‌تر کردن زنجیره‌های تأمین خواهیم‌بود؛ زیرا مصرف‌کنندگان خواستار این هستند که محصولات و خدماتی که در آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند، دارای کارآمدی انرژی و پشتیبانی از فناوری پایدارتر باشند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
کد امنیتی
بارگزاری دوباره تصویر
کد امنیتی بالا را وارد کنید