عضویت
جامعه مجازی محققان ایران به شما کمک می کند تا با محققان سایر دانشگاه های کشور همواره در ارتباط باشید

مطالعات بازاریابی یا مطالعه بازار چیست


<h2>انجام مطالعات بازاریابی یا مطالعه بازار همواره یکی از اصلی ترین اقداماتی است که در هر کسب و کاری باید به صورت مستمر انجام شود.</h2>

 


اهمیت این موضوع از این بابت است که تنها می توان از طریق مطالعات بازاریابی به میزان هزینه های لازم ، جستجو و شناخت مشتریان و مخاطبان ، شناسایی رقیبان و شناخت موقعیت و وضعیت فعلی کسب و کار خود پی برد. بعد از به دست آوردن این داده ها و اطلاعات آنها را به دقت مورد ارزیابی و سنجش قرار داده و در تصمیم گیری برای برنامه های آینده مورد استفاده قرار می دهیم. به بیان دیگر می توان گفت که در مطالعات بازاریابی ، شرکتها و سازمانها به دنبال شناخت دو گروه اصلی هستند:مطالعات بازاریابی - مطالعه بازار


یک ) شرکتهایی که کالا و خدمات مشابهی را ارائه می دهند و جزو رقیبان به حساب می آیند.


دو ) مصرف کننده های فعلی و افرادی که بالقوه می توانند جزو مشتریان و مصرف کننده های آینده باشند.


در مطالعات بازار باید مواردی همچون توان مالی مشتریان را نیز در نظر گرفت و تقاضاها و نیازهای آنها را در محدود توان مالیشان برآورده کرد. از جمله مواردی که همواره باید در نظر داشت این است که تقاضاهای مشتریان با توجه به تغییراتی که در بازار ایجاد می شود و تحولات اجتماعی مدام در حال تغییر کردن است. یک مدیر موفق و شرکتهایی که مشتریان وفاداری برای خود دارند به صورت مستمر خود را مطابق با درخواستهای به روز شده مشتریان وفق می دهند. شناخت درخواستهای تغییر شکل یافته مشتریان و تقاضاهای جدید آنها تنها از طریق مطالعه بازار و تجزیه و تحلیل داده ها به دست می آید.


در مطالعات بازار ، طیف های مختلف مردم از گروه های سنی و جنسی و طبقات اجتماعی-اقتصادی و آمار دقیق آنها باید در نظر گرفته شوند. در کنار این داده ها و اطلاعات باید رقیبهای خود را که آنها نیز به تولید و عرضه کالا و خدمات مشابه ما می پردازند بشناسیم تا بتوانیم یک مزیت رقابتی برای کالای تولیدی خود ایجاد کنیم به گونه ای مشتریان و مخاطبان خرید کردن از شرکت ما را به دیگر رقیبها ترجیح داده و از این طریق میزان فروش خود را بالا ببریم. بنابراین ، گروه های متفاوت زیادی وجود دارد که در مطالعات بازار باید مورد توجه قرار گیرند و در برنامه ریزیها ، تهیه محصولات ، روند تبلیغات همه این گروه ها را با طیف های مختلف در نظر گرفت.


سعی کنید در مطالعات بازاریابی خود از تکنیکها و راهبردهای مختلف و به روز استفاده کنید. با امکانات وسیعی که اینترنت امروزه در اختیار افراد قرار داده است می توان از آن در راه تبلیغ و جلب مشتریان و آشنایی با نیازها ، رساندن کالا به دست مشتریان ، برقرار ارتباط ، دریافت تقاضاهای مشتریان استفاده کرد. شرکتها و مدیرانی که به این موارد توجه نداشته باشند و یا بازاریابی را امری مهم قلمداد نکنند قادر به باقی ماندن در بازار و تجارت امروزی نیستند. بنابراین از جمله وظایف اصلی مدیران رهبری و هدایت شرکت و سازمان به سمتی است که مطالعات بازاریابی در آن از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار باشد و سعی کنند کارمندان خود را با روشهای جدید و نو در فرآیند بازاریابی آَشنا کرده و آموزشهای لازم را به آنها بدهند.


کد امنیتی
بارگزاری دوباره تصویر
کد امنیتی بالا را وارد کنید