زارا از چه استراتژی استفاده میکند؟
شرکت زارا در سال 1975 تأسیس شد که دستبرقضا همان سالی است که مایکروسافت هم تأسیس شد.
استراتژی زارا این است «به مشتریها چیزی را که میخواهند بده و زودتر از هرکس دیگری آن را به دستشان برسان.» همۀ جنبههای کسبوکار زارا حول دستیابی به سرعت عمل سازماندهی شده است.
نتایج این شیوه چشمگیر است: فقط دو هفته طول میکشد تا زارا محصول جدیدی را توسعه دهد و آن را به فروشگاهها برساند میانگین این زمان در صنعت پوشاک 6 ماه است.
زارا هر سال بیش از دههزار طرح جدید را عرضه میکند که سرعتی چندین برابر رقبایی مثل H&M و GAP است.
مدیر زارا قانونی گذاشته است مبنیبر اینکه این برند باید سفارشهای پوشاک فروشگاههایش را در کمتر از 48 ساعت تحویل دهد.
امروز، زارا، بااینکه از یک خردهفروشی محلی اسپانیایی به یک امپراطوری جهانی با فروشگاههایی در آفریقا و آسیا گسترش پیدا کرده است، هنوز از این قانون پیروی میکند.
سرعت عمل زیربنای استراتژی کسبوکار زاراست. بنابراین میتوان گفت زارا عملاً از تکنیکهای مقیاسافزایی برقآسا برای گرداندن کسبوکارش استفاده میکند.
مقیاسافزایی برقآسا نیرویی است که به کسبوکارها کمک میکند تا با سرعت سرسامآوری رشد کنند و رقبا را پشتسر بگذارند.
رید هافمن (بنیانگذار لینکدین) در کتاب #مقیاس_افزایی_برق_آسا تکنیکهای لازم را در اختیار استارتاپها و شرکتهای جاافتاده میگذارد تا رشدی انفجاری داشته باشند و کسبوکارهایی تأثیرگذار بسازند.
مقیاسافزایی برقآسا
نویسندگان: رید هافمن و کریس یه
مترجم: طاهر شریعتپناهی
برگرفته از صفحه انتشارات آریاناقلم در شبکه اجتماعی لینکدین