عضویت
جامعه مجازی محققان ایران به شما کمک می کند تا با محققان سایر دانشگاه های کشور همواره در ارتباط باشید

تولید شیشه های خود پاک شونده توسط محققان ایرانی (در حوزه نانو)

پژوهشگران موسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با استفاده از روش جدید سنتز نانو ذرات تیتانا موفق به دست یابی به فرمول مرکب خود پاک شونده و چاپ نانو ذرات تیتانا بر شیشه با استفاده از چاپگرهای جوهر افشان شدند.

پاک کردن شیشه به ویژه در ساختمان و برج های بزرگ امروزی بسیار پر دغدغه و هزینه بر است. با توجه به پیشرفتهای اخیر در کنترل بهداشت عمومی، استفاده از محصولات خود پاک شونده نیز مورد توجه قرار گرفته است یکی از مهمترین خواص فتوکاتالیست دی اکسید تیتانیم خاصیت خود پاک شوندگی است. شیشه های فاقد پوشش پس از مدتی کاملا کثیف و دارای مقادیر زیادی آلودگی می شوند. در حالی که شیشه یا سطوح دارای فتوکاتالیست دی اکسید تیتانیم تحت تابش نور خورشید خاصیت خود پاک شوندگی موثری از خود نشان می دهند.




 

تصاویری از بلند ترین آسمان خراش دنیا که در دبی واقع است. این آسمان خراش دارای 24483 پنجره می باشد که دارای 1200000 متر مربع شیشه است.

 

از سوی دیگری با توجه به این که اخیرا چاپ با استفاده از چاپگرهای جوهر افشان در صنایع سرامیک و کاشی متداول شده است، این تحقیق در راستای اندازه گیری ویژگی خود پاک شوندگی شیشه پس از چاپ نانو ذارت تیتانا بر سطح شیشه توسط چاپگر جوهر افشان انجام گرفت. که از مزایای این روش چاپ می توان به برخورداری از دقت، کیفیت و سرعت بالا اشاره کرد. از دیگر مزایا می توان به این امر اشاره کرد که سرعت مکانیسم پوشش دهی شیشه در صنعت بسیار مهم است و استفاده از چاپگر جوهر افشان به این مهم کمک می کند. در صنعت سرامیک فرایند پوشش دهی، به طور سنتی و به روش شابلن زنی( چاپ اسکرین) اتوماتیک یا دستی صورت می گیرد. در این روش بر خلاف روش چاپ اسکرین از هدر رفتن مقادیر زیادی مواد مصرفی جلوگیری می شود.
کد امنیتی
بارگزاری دوباره تصویر
کد امنیتی بالا را وارد کنید