عضویت
جامعه مجازی محققان ایران به شما کمک می کند تا با محققان سایر دانشگاه های کشور همواره در ارتباط باشید

ورزش و امنیت

امروزه، امنیت اولین عاملی بشمار می آید که موجب می شود انسانها گرد هم آیند، از نیروي هم کمک گرفته، در مسئولیت هاي اجتماعی مشارکت جویند تا آسوده تر و متعهدتر زندگی کنند. علاوه بر این، توسعه و پیشرفت جامعه و برخورداري از فرصت ها و ظرفیت هاي لازم اجتماعی و فرهنگی همواره نیازمند بهره مندي از امنیت است. بنابراین، امنیت از مقولات بسیار مهم و رایج حیات بشري از گذشته هاي دور تا امروز بوده که ضمن پشت سر نهادن تحولات عمده در گذر زمان، نه تنها اهمیت آن کاهش نیافته، بلکه هر روز بر اهمیت آن نیز افزوده شده و ابعاد وسیعتري یافته است. به طوری که در گذشته، « حفظ و بقای انسان » تعریفی از امنیت بود؛ اما امروز این تعریف دچار تحول شده و از « کیفیت حفظ و بقای انسانها » به عنوان امنیت سخن به میان آورده می شود و از احساس امنيت، آرامش خاطر، شادابي و نشاط به عنوان یکی از ضروری ترین نیازهای بشر یاد می شود.
حال با توجه به اهمیت امنیت، يكي از راه‌هاي رهایی از خطر، تهدید، آسیب، اضطراب، هراس، ترس، نگرانی و یا کسب آرامش، اطمینان، آسایش و اعتماد، پرداختن به فعالیتهای بدنی و مهارتی سازمان یافته با دستاوردهای معین است که از آن به عنوان ورزش یاد می شود. زیرا همانگونه که مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) فرموده اند: ورزش، اطمینان و اعتماد به نفس در انسان ایجاد مى‏كند؛ فرد را به خودش مطمئن و خاطر جمع مى‏سازد و خاصیت طبیعى ورزش این است که افراد را از حالت خمود و ركود بیرون مى‏آورد. بنابراین اگر بخواهید جسم را به قدرت، به زیبایى، به توانایى، به بروز قدرت ها و استعدادهاى گوناگون برسانید، باید ورزش كنید.
معظم له همچنین فرمودند: کشوری که بخواهد خوب اداره شود و در عرصه های نبرد سیاسی، اقتصادی و نظامی پیروز شود و در یک کلام امنیت ملی خودش را تأمین کند، نیازمند مردمی سالم و با نشاط است که این مهم از رهگذر توجه به ورزش حاصل می شود.
همچنین در این راستا نتایج تحقيقات بسياري حاکی از آن است كه ورزش علاوه بر اينكه ابزار ارزشمندي براي حفظ سلامت جسماني است، رابطه نزديكي با سلامت رواني و به‌ويژه پيشگيري از بروز ناهنجاري‌ها نيز دارد؛ به عبارتی دیگر، فعالیت های ورزشی و جسمانی به عنوان عاملی برای ایجاد امنیت در جامعه یاد می شوند و نباید از تأثیر این فعالیت ها بر امنیت جامعه غافل شد.
البته لازم به ذکر است که ورزش انواع مختلفی نظیر ورزش پرورشی، ورزش همگانی و تفریحی، ورزش حرفه ای، ورزش قهرمانی دارد؛ که از این میان مقام معظم رهبری تأکید بسزایی بر برنامه ریزی به منظور توسعه ورزش همگانی و ترغیب آحاد مردم به ورزش دارند و معتقدند یکی از شاخص های تأثیرگذار بر جامعه سلامت است و ورزش همگانی نیز ضامن سلامت است. پس، جامعه ای سالم است که در آن تحرک و پویایی وجود داشته باشد و این امر بدون ترویج ورزش همگانی در جامعه مهیا نمی شود.
تمامی زمان ها +5 است. زمان اکنون 12:24 بعد از ظهر است.