تعریف سیستم های اطلاعاتی حسابداری (AIS):
سیستم اطلاعات حسابداری، سیستمی در خصوص جمع آوری و پردازش داده ها است که بر حسب پول اندازه گیری می شود. AIS تبادلات و تراکنش های حساب را پردازش و اطلاعاتی را برای کاربران تصمیم گیرنده، عرضه می کنند تا از این طریق به مدیریت برای انجام فعالیت های تجاری کمک نماید و سرانجام عملکرد شرکت را مورد سنجش قرار دهد. AIS قدیمی ترین، بزرگترین و گسترده ترین سیستم های اطلاعاتی مورد استفاده در تجارت است. سیستم های اطلاعات حسابداری بر پایه مفهوم حسابداری مضاعف و دیگر مفاهیم حسابداری تازهتر نظیر حسابداری مسئولیت پذیری و فعالیت مبتنی بر هزینه شکل گرفته اند. سیستم های اطلاعاتی حسابداری در درجه اول مرتبط با طراحی سیستم های ضبط و تهیه گزارشات مبتنی بر داده های ثبت و ضبط شده و تفسیر گزارشات هر دو گروه کاربران داخلی و خارجی به منظور تصمیم گیری هستند. سیستم حسابداری، یک سیستم فرایند ثبت و نگارش مانند مجله، دفتر، کاربرگ و رویه هایی که اطلاعات قابل اعتماد و مناسبی برای تهیه اظهارنامه های مالی و دیگر گزارشات حسابداری برای رضایت کاربران گوناگون به منظور تصمیم گیری مؤثر تولید می شوند، است. جهان مدرن، جهان اطلاعات است و تمامی سازمان ها و شرکت های تجاری به منظور کسب اطلاعات مناسب برای کاربران داخلی و خارجی آن را ضروری می دانند؛ چرا که برای تصمیم گیری مقتضی و مناسب اهمیت دارد. سیستم های اطلاعات حسابداری ترکیبی از مطالعه و بررسی حسابداری توأم با طراحی، اجرا و نظارت و کنترل سیستمهای اطلاعاتی می باشد.
سیستم اطلاعاتی حسابداری بخش همبسته و جدایی ناپذیری از ساختار نظارت داخلی یک سازمان است. بدون اطلاعات تولید شده توسط سیستمهای اطلاعات حسابداری، مدیریت قادر به طراحی و عملکردهای مستقیم در دستیابی به اهداف سازمانی نخواهد بود و در این زمینه با فقدان و نقصان مواجه خواهد شد. اگرچه در دسترس بودن کامپیوتر پردازش کامپیوتری شدهای از داده های حسابداری مقرون به صرفه ای را برای همه سازمانها به وجود آورده اما درک کاملی از سیستم حسابداری دستی ضروری است. تمامی سیستم های حسابداری کامپیوتری شده شامل مفاهیم و مبادی و اصول نهفته در یک سیستم دستی می باشند. درک درستی از سیستم های دستی به مدیران این اجازه را می دهد که با دقت بیشتری روابط متقابلی که درون دادههای حسابداری وجود دارند و گزارشاتی که توسط سیستم های اطلاعات حسابداری شرکت ها تولید می شوند را بشناسند.
اثربخشی سیستم اطلاعات حسابداری را میتوان بر سه مبنا همچون دامنه اطلاعات، به هنگام بودن و تجمع مورد تحلیل قرار داد. دامنه اطلاعات به عنوان اطلاعات مالی و غیرمالی و نیز اطلاعات داخلی و خارجی که در امر پیشبینی وقایع آتی مفید است در نظر گرفته شدهاند. کیفیت به هنگام بودن به توانایی سیستمهای اطلاعات حسابداری به منظور برآوردن نیازها و احتیاجات اطلاعاتی برای ارائه گزارشات سیستماتیک و نظاممند به کاربران مربوط میشود. تجمع و نباشت اطلاعات به معنای جمعآوری و خلاصه کردن اطلاعات در یک دوره زمانی میباشد.
تعریف شاخصهای هفتگانه کارآمدی و اثربخشی سیستمهای اطلاعات حسابداری
1- سیستمهای کنترل و نظارت داخلی مؤثر:
عصر اطلاعات مدرن کاملاً وابسته به سیستم اطلاعات حسابداری است اما به طور فزایندهای با رشد خود پیچیدهتر میشود و برای رفع نیازهای اطلاعاتی ما وابسته به فناوری خواهیم بود. این پیچیدگی و اهمیت سیستم اطلاعات حسابداری برای سازمانهای تجاری به منظور تضمین و اطمینان از کنترل مناسب آنها ضروری است. در زمانهای گوناگون، سازمان تجاری به منظور اطمینان حاصل نمودن از کفایت و مناسب بودن کنترل و عملکرد درست و مناسب، بررسیهایی را روی سیستم انجام میدهد. در واقع کنترل فرایند اعمال نفوذ بر فعالیتهای یک شی، ارگانیسم یا سیستم میباشد. سیستم اطلاعات حسابداری شامل پردازش مبادلات و تراکنشها به عنوان ابزاری برای حفظ سوابق مالی میباشد. چنین سیستمهایی وظیفه شناسایی، جمعآوری، تجزیه و تحلیل و پردازش، طبقهبندی، ثبت، خلاصهسازی و ثبت گزارشهای معاملاتی و دیگر وقایع را بر عهده دارند. کنترل و نظارتهای داخلی شامل کلیه سیاستها و رویههای تصویب شده توسط مدیریت یک نهاد میشود که در دستیابی به هدف تضمینی مدیریت کمک شایان توجهی میکند. کنترل داخلی فرایندی است که تحت تأثیر هیئتی از مدیران، مدیریت و دیگر کارکنان یک نهاد، قرار دارد و برای ارائه اطمینانی معقول در خصوص دستیابی به سه دسته از اهداف نظیر پایایی گزارشات مالی، قوانین و مقررات جاری و قابل اجرا و اثربخشی و بهره وری عملکردها طراحی شده است. سیستمهای کنترل داخلی موثر برای عملکرد موفق و همچنین کنترل حسابداری و کنترل اجرایی ضروری است. این سیستمها به تقسیم و تفکیک سیستمهای اطلاعات حسابداری به منظور تولید اطلاعات پایا و مناسب کمک میکنند. سایر خصوصیات کیفی اطلاعات حسابداری در صورتی که سیستم کنترل داخلی صوتی در یک سازمان وجود داشته باشد میتواند حفظ شود. نظارتهای داخلی رویههایی برای به نظم کشیدن چگونگی حفظ داراییها، اطمینان حاصل نمودن از گزارشات حسابداری پایا، ارتقای بهرهوری و حمایت از سیاستهای شرکت هستند. کنترلهای داخلی برای دستیابی به برخی اهداف نظیر هدایت منظم و مؤثر مبادلات و تراکنشهای حسابداری، حفاظت از داراییها به منظور وفاداری به سیاست مدیریتی، احتراز از خطا و تشخیص و آشکارسازی خطاهای احتمالی، پیشگیری از تقلب و افشای تقلب و حصول اطمینان از صحت و درستی، جامعیت و کامل بودن، پایایی و آمادهسازی بموقع دادههای حسابداری ضروری میباشند. اگر کنترل و نظارت داخلی درستی در هر سازمانی وجود داشته باشد، مدیریت آن سازمان میتواند اطلاعات را با اتکای بیشتری به منظور حفظ و نگهداری از فعالیتهای تجاری شان آن گونه که AIS فراهم میآورد، بکار گیرد. اما اگر نظارت داخلی چندان قوی نباشد، مدیریت نمیتواند به اهداف خویش نائل آید. سیستم کنترل داخلی شامل دو دسته عمده نظیر کنترل حسابداری و کنترل اجرایی میباشد. همانطور که کسب و کار و تجارت شرکتها به طور مستمر تکامل مییابد الزامات و شرایط مورد نیاز برای اصلاح و بهبود سیستمهای کنترل داخلی نیز یک فرایند متوالی و پیوسته میباشند. حسابرسان خارجی و داخلی کنترلهای داخلی شرکت را به طور سالانه بررسی میکنند. برای حصول اطمینان از حفاظت صحیح داراییها، تؤیید فیزیکی داراییهای شبکه به طور دورهای انجام میشود و کلیه خطرات مربوط به این داراییها در هر دو سطح ملی و بینالمللی بیمه میشوند.
به طور کلی کنترل داخلی یک فرایند است که توسط هیأتی از مدیران، مدیریت و دیگر کارکنان یک نهاد یا سازمان حمایت شده و برای ارائه اطمینان معقول در مورد دستیابی اهداف شرکت در زمینههای مؤثر و کارامد، قابلیت اطمینان سوابق مالی و تطابق با قوانین و مقررات طراحی شده اند.
2- اقدامات امنیتی مؤثر (سنجش و اندازه گیری مناسب جنبه های امنیتی)
اقدامات امنیتی روش مؤثری برای قضاوت بهرهوری سیستمهای اطلاعات حسابداری شرکتها است. اگر در هر شرکت تجاری یک سنجه امنیتی وجود داشته باشد، بهرهوری سیستمهای اطلاعات حسابداری ارتقاء خواهد یافت. این بهرهوری سیستمهای اطلاعات حسابداری به این دلیل که سنجش امنیت مناسب به حفاظت داراییهای یک شرکت میانجامد، تضمین شده است و همچنین، از دسترسی غیرمجاز کاربران جلوگیری به عمل میآورد. به عنوان نمونه، تغییر نامناسب دادهها میتواند یک چالش باشد و بازسازی دادههای از دست رفته و احتراز از فروپاشی ماشینی میتواند از طریق راهانداری یک سنجه امنیتی مناسب ممکن گردد. سنجه های امنیتی کلیه چرخههای مبادلاتی را پوشش میدهد و همچنین، سازماندهی، امکانات فیزیکی و عملکردها، عملیات مدیریتی و دیگر جنبههای یک شرکت را گسترش میدهد.
3- مستندات خوب و قابل استفاده (اسناد و مدارک معتبر و درخور)اسناد و مدارک عامل مهم دیگری برای قضاوت بهرهوری سیستمهای اطلاعات حسابداری شرکتهای مورد بررسی است. اسناد و مدارک مناسب برای تهیه اطلاعات مرتبط و پایا که به مدیریت انجام فعالیتهای تجاری کمک میکند، امری ضروری است. به علاوه، به عنوان پایهای برای آمادهسازی صورتهای مالی استفاده میشود که شامل صورتحسابهای درآمد، صورتحسابهای گردش نقدی، تراز نامه، اظهارنامههای حقوق صاحبان و مالکان و دیگر صورتحسابها میباشد.
همچنین، تکنیکهای جمعآوری اسناد میتواند برای نشان دادن عملکرد واقعی که بر ضعف نظارت از سوی ارزیابان تأکید دارد، به کار رود. به طور معمول، اسناد تا حدودی در واحدهای بسیار متفاوت یک بنگاه ریشه دارد، اما رونوشتهای تمام آنها به واحد ذیحسابها فرستاده میشوند که در آنجا این رونوشتها خلاصه، تحلیل و سپس در دفاتر حسابها وارد شوند.
4- قابلیت جداسازی فعالیتها از حسابداری (جدایی کارکرد از حسابداری)
جداسازی فعالیت و حسابداری روشی مهم برای قضاوت کردن در مورد کارایی سیستمهای اطلاعات حسابداری بنگاهها است. سیستمهای اطلاعات حسابداری سیستم ثبت مخارج کسب و کار است که از سیستم حسابداری آن حفاظت میکند. هدف آن گردآوری اطلاعات است تا سرمایهگذاران، بستانکاران، مدیران از آن اطلاعات برای تصمیمسازی بهره گیرند. سیستم اطلاعات حسابداری انتقال کارآمد اطلاعات را فراهم میکند که برای کمک کردن به کاربر اطلاعات، به ویژه آنهایی که خیلی با حسابداری و گزارش مالی همساز نیستند، ضروری هستند. اطلاعات صحیح و دقیق ضروری هستند برای اینکه به تصمیمی دقیق و عاری از نقص دست یابند که سهامدار را ترغیب کند. یکی از اهداف اصلی سیستمهای اطلاعات حسابداری حمایت از فعالیتهای کسب و کار روزانه و بسیاری فعالیتهای اساسی نظیر گردآوری اطلاعات، مدیریت اطلاعات، نگهداری اطلاعات، کنترل اطلاعات و تولید اطلاعات برای برآوردن این هدف است متشکل از پردازش انتقالات حسابداری که از منابع خارجی پدید میآیند، بازبینی فعالیتهای فیزیکی درونی و آماده کردن خروجیهایی از این دست اسناد قابل استفاده و صورتحسابهای مالی. اسنادی که در پردازش انتقال به کار گرفته میشوند میبایست از رویه جمعآوری نقدینگی برای اطمینان از ممانعت از دستکاری حسابها، جدا شود. این فعالیتها کیفیت اطلاعات حسابداری تولید شده توسط سیستمهای اطلاعات حسابداری را افزایش میدهند.
5- میزان افشا (افشاگری کافی)
میزان ارتباطات شاخص مهم دیگری برای قضاوت کردن در خصوص سیستمهای اطلاعات حسابداری است. افشا در گزارش مالی، ارائه اطلاعات لازم برای عملکرد بهینه بازار سرمایه کارآمد است. همانطور که میدانید کاربرهای متفاوت در خصوص اطلاعات حسابداری وجود دارد. برای مثال گروه سرمایهگذار به اطلاعاتی راجع به امکانپذیری سرمایهگذاری نیاز دارند. گروه بستانکار به اطلاعات برای شکل دادن قضاوت راجع به ارزش اعتبار وامها نیاز دارند. بنابراین، نیازها برای اطلاعات گروههای متفاوت تغییر میکند. بنابراین، یک بنگاه تقاضای کاربران را برآورده میسازد اما برآورده کردن تقاضای تمام کاربران وظیفهای مشکل است زیرا محدودیتهای هزینهای وجود دارد. افشا به معنای انتشار اطلاعات مناسب، مهم و قابل فهم، هم مالی و هم غیر مالی، از قلمروی خصوصی تا عمومی است.
6- اثربخشی هزینه:
اثربخشی هزینه عامل دیگری است برای قضاوت درباره کارایی سیستمهای اطلاعات حسابداری بنگاهها. AIS میتواند منجر به اثربخشی هزینه شود زیرا AIS کارآمد به شناسایی هزینه مازاد کمک میکند و آن هزینههای مازاد میتواند توسط مدیریت کاهش یابد. ادغام مقیاس کنترل یا امنیت در یک سیستم هزینهای را در بر میگیرد. انواع معین کنترلها نظیر کنترلهای اصلاحکننده، کنترلهای جمعآوری اسناد تا حدودی گران هستند. در برخی موارد، حتی کنترلهایی که تکمیلکننده سایر کنترلها هستند ممکن است سودآور و مقرون به صرف باشند، از آنجایی که آنها قابلیت اعتماد یا اطمینان را با آشکارسازی خطاهایی که ممکن است با سایر کنترلها گم شوند یا از دست روند، افزایش میدهند. در مقابل، کنترلهای تکمیلکننده معین ممکن نیست قابلیت اعتماد را بهبود بخشند یا خطرات را به درجهای معنیدار کاهش دهند و بنابراین ممکن نیست افزایشها مطلوب باشند. بعد از اینکه کنترلها در چهارچوبی به همبسته شکل گرفتند، تمام کنترلها میبایست به وسیله میانگینهای تحلیل هزینه فایده بازبینی و ارزیابی شوند. ترجیحاً، این بازبینی و بررسی میبایست در طول فعالیت توسعه سیستمها رخ دهد؛ به هر حال، ممکن است در هر زمانی انجام شود.
7- ممیزی درونی و بیرونی مستقل (حسابرسی داخلی و خارجی مستقل):ممیزی درونی عمل ارزشیابی مستقل پایهریزی شده نزد سازمان برای بررسی و ارزیابی فعالیتهایش است. هدف درونی ممیزی همکاری کردن با اعضای سازمان در ایفای مؤثر مسئولیتهایشان است. برای این هدف، ممیزی درونی برای آنها تحلیلها، ارزشیابیها، پیشنهادها، رایزنی و اطلاعات مربوط به بررسی را فراهم میکند. ممیزی درونی هر بررسی یا ارزشیابی نظام یافته روندها یا عملکردها توسط یک کارمند در خصوص مؤسسه مستقل مربوط برای هدف تعیین انطباق با ضوابط و معیار های تعیین شده است. ممیزی بیرونی توسط حسابدارهای خبره (CAs) که مستقل از نهاد و مؤسسه مستقل هستند و مطالبات یا درخواست نامه هایشان ممیزی میشوند، انجام میشود.
منبع:
Neogy, T. K. (2014). Evaluation of Efficiency of Accounting Information Systems: A Study on Mobile Telecommunication Companies in Bangladesh. Global Disclosure of Economics and Business, 3(1), pp. 40-55
- ·
- گزارش
- ·
- 15 فروردین, 1395 11:19 قبل از ظهر