عضویت
جامعه مجازی محققان ایران به شما کمک می کند تا با محققان سایر دانشگاه های کشور همواره در ارتباط باشید

حقیقتی که مرکز مشاوره درمان دانشگاه گیلان به تازگی به آن پی برده است.

مرکز مشاوره دانشگاه گیلان به دانشجویان هشدار داد که مصرف ریتالین و ترامادول اعتیادآور است!!!!!!!!!!!!!

این مرکز بیان کرد که یک باور اشتباه در میان دانشجویان به خصوص در ایام امتحانات ، مصرف قرص ريتالين و ترامادول به منظور بیدار ماندن برای چند ساعت متوالی است. آنها بر این باورند كه اين قرص ها بي خطر بوده چرا كه توسط پزشكان ( براي درمان برخي از بيماريها ) تجويز و به راحتی از داروخانه ها خریداری مي شوند. در حالی که مصرف خودسرانه اين قرص ها خطرناک بوده و می تواند عوارضی مانند شيشه و کوکائین داشته باشند.

متخصصان به صراحت اعلام می کنند ترک کردن مصرف قرص ريتالين و ترامادول بسيار سخت تر و پيچيده تر از ساير مواد مخدر است. حتی استفاده محدود « ريتالين و ترامادول » نيز باعث عادت کردن بدن مصرف کننده به دوز پايين و درنتيجه ايجاد علاقه به استفاده از دوز های بالاتر و حتی مصرف مواد خطرناکتر خواهد شد. برخی عوارض مصرف خودسرانه ريتالين: عصبی شدن و بی خوابی ، احساس سرگيجه و سردرد، بروز افسردگی بعد از قطع مصرف، تغييرات قلب و فشار خون، مشکلات معده و روده، اضطراب و بی قراري برخی از عوارض مصرف خودسرانه ترامادول: بی خوابي، اضطراب، حالت تهوع و اسهال، درد اندام ها، لرزش و در مواردی بروز توهم.

نقدی بر این هشدار

اینکه مصرف داروهایی از این قبیل با خطرات روحی و جسمی فراوانی همراه است، موضوعی است که بارها و بارها تلویزیون به آن اشاره کرده و چندین مستند مانند مستند شوک به آن پرداخته است و نیازی به هشدار نیست. بهتر است این هشدارهای گاه و بی گاه اول به تولیدکنندگان دارو، اگر ایرانی هست، داده شده و این پرسش مطرح شود که هدف از تولید پرتیراژ این داروها چیست؟؛ و اگر خارجی است از واردات آن جلوگیری شود چون حتی اگر با تجویز دکتر باشد، دارویی که حاوی ماده شیشه باشد باز هم مضر است؛ و سوم به داروخانه ها هشدار داده شود که چرا چنین قرص هایی را بدون تجویز به هر شخصی می فروشند. آخرین هشدار بایستی به مصرف کنندگان داده شود. بنابراین این دلسوزی ها چیزی جز عوام فریبی نیست.
کد امنیتی
بارگزاری دوباره تصویر
کد امنیتی بالا را وارد کنید