عضویت
جامعه مجازی محققان ایران به شما کمک می کند تا با محققان سایر دانشگاه های کشور همواره در ارتباط باشید

زدن حرف دل ملت توسط دو تن از مراجع تقلید + لینک مورد نظر

انتقاد از عدم نظارت بر قیمت‌ها

آیت الله نوری همدانی با انتقاد از اینکه اشراف و نظارت بر قیمت‌ها وجود ندارد، ابراز داشت: در کشورهای دیگر کالایی که تولید می‌شود بر اساس قیمت کارشناسی شده به مردم ارائه می‌شود و کنترل وجود دارد؛ اما در ایران این گونه نیست و قیمتها دائما در نوسان است. این مرجع تقلید با بیان اینکه مدیریت و نظارت بر قیمت‌ها وجود ندارد، گفتند: قیمت کالاها باید در همه ایران ثبات داشته باشد نه این که در برخی مناطق مختلف باشد. وی تصریح کرد: امروز دو مغازه مجاور هم قیمت‌های متفاوتی ارائه می‌دهند و این ربطی به تحریم ندارد؛ بلکه از ضعف مدیریت سرچشمه می‌گیرد.


برای دسترسی به منابع اینجا کلیک کنید




فشار بر طبقه پائین جامعه زیاد است
آیت الله مکارم شیرازی بیان داشت که مردم منتظر بهبود وضعیت اقتصادی هستند و فشار اقتصادی بر روی طبقات پایین جامعه بسیار است و روزی نیست نامه هایی که برای دفتر ارسال می شود افرادی در مورد مشکلات اقتصادی با ما صحبت نکرده باشند و ما گویا باید کمیته امداد جدید برای خود ایجاد کنیم درحالی که ما متولی حفظ مسائل حوزه هستیم؛ اما در عین حال به جهیزیه و درمان مردم نیز کمک می کنیم.   
 استاد خارج فقه حوزه علمیه قم  ابراز داشت: اگر این دو مسئله حل شود پایه های دولت محکم می شود و اگر متزلزل شود در راه خوبی قرار نمی گیریم.

برای دسترسی به منابع اینجا کلیک کنید

نقد و بررسی:

اواخر دولت پیشین یعنی از سال ششم به بعد و مقارن با دور نخست هدفمندی یارانه ها قیمت ها با شیب صعودی شدید افزایش یافت و مردم با قضاوت خود اجناس را گرانتر می فروختند. یادم هست هنگام بازگشت از سفر مشهد در سالی که قیمت بنزین از 100 تومان به 400 تومان افزایش یافته بود پمپ بنزین گرگان مردی که از وضع ناراضی بود گفت از 13 فروردین به بعد صد تومان بر روی قیمت اجناس خود اضافه می کنم. خوب این نمونه کوچکی از قضاوت مردم شریف است. اگر این را به جامعه تعمیم دهیم مشاهده می شود که اگر بنزین گران شد، پزشک نرخ عمل و ویزیت را گران کرد، ساختمان ساز متری صد هزار تومان به قیمت خانه اضافه کرد، خوار و بار فروش 100 تومان به قیمت ها افزود، کارخانه دار به جای پفک و چیپس هوا داخل پوست ها کرد، پنیر ها در داخل جا پنیری نصف شد، راننده تاکسی 100 تومان به نرخ خود اضافه کرد، اساتید دانشگاهی به جای 2 یا 3 ساعت 1 ساعت و 2 ساعت درس دادند؛ گوشت و مرغ، خیار و گوجه، میوه گران شد؛ اما جلوی آن گرفته نشد. دولت عوض شد، در اوایل دوره تورم مهار شد. اما با آغاز دور دوم هدفمندی یارانه ها، باز روز از نو روزی از نو و شاید بتوان گفت وضعیت بدتر شد. هواهای داخل پفک و چیبس بیشتر، مرغ و گوشت ها بی مزه تر، بنزین و گازوئل و حامل های انرژی (آب، برق، گاز و تلفن) گرانتر، نرخ پزشکان بیشتر، قیمت خانه ها بیشتر، نرخ تاکسی ها بالاتر و ...!!!!

اگر بخواهیم دور سوم را هم پیاده کنیم مطمئناً شرایط همین است. پس همانطور که مراجع تقلید فرمودند، اینها ریشه در نحوه مدیریت دارد. نحوه مدیریت ما با چالشی مواجه شده است که قادر به جلب اعتماد عموم نیست و این ریشه در فرهنگ دارد. بنابراین خیلی بهتر است با عنایت به نامگذاری سال 1393 به سال اقتصاد و فرهنگ با جهاد و عزم ملی توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی) این دو موضوع یعنی اقتصاد و فرهنگ به صورت همزمان در نظر گرفته و مدیریت فرهنگی و اقتصادی را نسبت به سایر مسائل اولویت دهیم. زیرا اگر مردم یک کشور از مسئولان راضی باشند، مطمئناً در عرصه سیاسی، دفاعی، مذهبی موفق تر و الگویی برای منتقدان کشور خواهیم بود.
کد امنیتی
بارگزاری دوباره تصویر
کد امنیتی بالا را وارد کنید