<h3 class="excerpt">ارزیابی بازار ، یک کار مقدماتی در انجام مطالعات یک طرح است که در آن دو سئوال زیر مطرح می گردد :</h3>
- نیاز بازار به محصول یا خدمات مورد نظر چقدر خواهد بود ؟
- سهم بازار برای محصول یا خدمات طرح مورد نظر چقدر خواهد بود ؟
جواب دو سئوال بالا نیاز دارد به مطالعه بازار و بکار گیری روشهای پیش بینی اطلاعات مورد نیاز در این مقوله عبارتند از :
- روند مصرف گذشته و سطح مصرف فعلی
- وضعیت عرضه در گذشته و حال
- امکانات و محدودیتهای تولید
- وضعیت واردات و صادرات
- وضعیت رقابت
- ساختار هزینه ثبات تقاضا
- رفتار مصرف کننده ، مقاصد، انگیزش ها ، وضعیت ، ترجیحات و نیازهای او
- کانالهای توزیع و سیاستهای بازاریابی موجود
- محدودیتهای قانونی ، فنی و اداری