عضویت
جامعه مجازی محققان ایران به شما کمک می کند تا با محققان سایر دانشگاه های کشور همواره در ارتباط باشید

معرفی بندر شنزن چین (Port of Shenzhen) + اطلاعات جدید عملکردی 2019

معرفی بندر شنزن چین (Port of Shenzhen)

 

 





برنامه ها

بندر شنزن مایل است به یک بندر اصلی در حمل و نقل ساحلی چین تبدیل شود و نقش مهمی در تجارت با هنگ کنگ داشته باشد. به همین دلیل، ساخت 6 بندر جدید برای اتصاب به بندر هنگ کنگ جز برنامه های بلندمدت بندر شنزن می باشد.

مأموریت

ساخت بندر کلاس جهانی و همچنین یک بندر مدرن، ایمن و پایدار سازگار با محیط زیست

خدمات بندر شنزن

صنعت لجستیک بندری عمدتاً شامل فعالیت های بندری، خدمات جانبی، تولیدی، خدمات مالی و اطلاعاتی است.

تاریخچه و معرفی

بندر شنژن در جنوب دلتای رودخانه مروارید، در استان گوانگدونگ واقع در جنوب چین، ساحل غربی شهر شنزن و در مجاورت اقیانوس آرام واقع شده است. بندر شنزن به خاطر نزدیکی به دلتای مروارید و بندر هنگ کنگ از پتانسیل مناسبی برای رشد برخوردار است. زیرا دلتای رود مروارید منطقه ای است که با دارا بودن قابلیت های فراوان کشاورزی و صنعتی محل مناسبی برای سرمایه گذاری شرکت های بزرگ غربی به شمار می رود و با حمایت دولت چین و ایجاد مناطق آزاد تجاری و حذف عوارض تجاری روز به روز بر رونق آن افزوده می شود و بدین خاطر یکی از 4 منطقه آزاد تجاری مهم در سراسر چین به شمار می رود. بندر شنزن از لحاظ گردشگری نیز دارای جاذبه های فراوانی بوده و هر ساله با برگزاری نمایشگاه های مختلف سعی می کند تا گردشگران بیشتری را به این شهر جذب نماید.

به طور کلی بندر شنزن نام جمعی چندین بندر در امتداد خط ساحلی شنژن است. موقعیت جغرافیایی به گونه ای است که دارای ۲۶۰ کیلومتر خط ساحلی بوده و ۲۰ مایل دریایی با هنگ‌کنگ فاصله دارد و از عمق زیادی برخوردار می باشد و توسط شبه جزیره کاولون به دو منطقه بندرهای شرقی و غربی تقسیم می شود. بندر شنزن از امکانات در مناطق جغرافیایی زیر تشکیل شده است: خلیج داچان، شکو، چیوان، مووان، یانتین، دونگیاوتو، فویونگ، شیادونگ، شایوچونگ و نیهه.

بندر شنزن طبیعی ترین بندر جهان به شمار می آید. این بندر دارای سرپناه های طبیعی برای انبار کالاها می باشد و در عین حال انبارهای بزرگی نیز بدین منظور ساخته شده است. وقتی صحبت از تجارت بین المللی می شود، بندر شنژن یکی از بزرگترین و مهمترین بندرهای چین به شمار می رود و علاوه بر این، یکی از پرترددترین بندرهای جهان بوده و رتبه سوم را در میان بزرگترین بنادر کانتینری جهان (از نظر TEU) به خود اختصاص داده است. بندر شنزن در سال 1980 با سرمایه گذاری بالغ بر 60 میلیارد یوان (حدود 9 میلیارد دلار) ایجاد و زیرساخت های آن توسعه یافت؛ به طوری که در طول 30 سال گذشته، بندر شنزن تأثیر زیادی در زیرساخت های حمل و نقل، جذب سرمایه گذاری خارجی و تقویت تجارت بین المللی داشته است. به عنوان نمونه، از سال ۱۹۷۹ تا ۲۰۰۴، بندر شنزن بیش از ۳۰ میلیارد یوان بر روی زیرساخت های بندری هزینه نموده است. شرکت هایی مانند China Transportation Hub ، Container Hub ، HPH Group ، China Merchant ، Wharf و Maersk قبلاً در شنزن سرمایه گذاری کرده اند.

در سال 2018 حدود 140 اسکه (51 اسکله برای کشتی های با 10هزار تن و بالاتر DWT؛ 90 اسکله عملیاتی شامل 43 اسکله با 10هزار تن و بالاتر DWT، 18 اسکله کانتینری، 9 اسکله گیرنده که 3 مورد از آنها 10هزار تن و بالاتر DWT، 18 اسکله مسافری و مابقی اسکله­های غیرتولیدی) داشت که این تعداد در پایان سال 2019 به 157 اسکله افزایش یافت که 76 مورد از این اسکله ها برای کشتی های با 10 هزار تن DWT و بالاتر می باشد . در این بندر دفتر مرکزی 39 (یا 40) شرکت کشتیرانی مستقر است که 130 (یا 131) مسیر کانتینر بین المللی را راه اندازی کرده اند.

پایانه های بندری

پایانه های اصلی بندر واقع در شنزن عبارتند از:

• پایانه های کانتینر بین المللی یانتین

• پایانه های کانتینر چیوان

• پایانه های کانتینر شکو

• بندر بازرگانان چین

• شنژن هایگزینگ

 برای دریافت فایل کامل اینجا کلیک کنید.


تهیه شده توسط: مهران مهدی زاده

کد امنیتی
بارگزاری دوباره تصویر
کد امنیتی بالا را وارد کنید