عضویت
جامعه مجازی محققان ایران به شما کمک می کند تا با محققان سایر دانشگاه های کشور همواره در ارتباط باشید

مغز انسان قابلیت تطبیق با فعالیت‌های مختلف را دارد

پژوهشگران و محققان پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوییس، در ایالت میسوری آمریکا، دریافته‌اند که اگر فرصت تمرکز داشته باشیم، می‌توانیم بخش‌های مختلف مغز خود را طی فرایندهایی با یکدیگر هماهنگ سازیم.





نتایج این تحقیقات در مقاله‌ای در «ژورنال آکادمی ملی علوم» منتشر شده است. در این مطالعه، محققان از نمونه‌ای استفاده کرده‌اند که در آن یک شخص به هنگام رانندگی می‌تواند با متمرکز کردن توجه خود بر مشاهداتش یا صداهای مهم و هشدار دهنده، مانند پریدن آهو (یا هر حیوان و جسم متحرک دیگری) به مقابل خودرو، صدای زنگ تلفن همراه را نشنیده بگیرد و به آن اصلا توجه نکند. این در حالی است که بیمارانی که دچار آسیب یا سکته مغزی شدهاند اغلب برای تمرکز کردن بر روی یک کار با دشواری روبرو هستند.

دکتر مائوریزیو کوربتو یکی از نویسندگان این مقاله پژوهشی می‌گوید پیش از این، دانشمندان چنین مشکلات مربوط به تمرکز را به عنوان فقدان منابع لازم برای تمرکز بر روی یک کار ارزیابی می‌کردند. این تیم تحقیقاتی می‌خواستند بدانند که تغییرات درون مغز به چه صورت با توجه مرتبط می‌باشد. آن‌ها از روشهای اسکن و‌ ام آر آی بسیار پیشرفته‌ای برای ثبت فعالیتهای مغزی در حین انجام آزمایش‌ها استفاده کردند. اکنون با مشخص شدن نتایج این تحقیق، پژوهشگران فکر می‌کنند اگر دو بخش مسئول توجه و تمرکز در مغز با یکدیگر هم راستا و هماهنگ نباشند در آن صورت، انتقال یک علامت مغزی از یک بخش به بخش دیگر با مشکل مواجه خواهد شد. این پژوهش در گام بعدی به بررسی روشهایی برای هم راستاکردن سریع‌تر فعالیتهای این مناطق مغزی می‌پردازد.

دکتر کوربتو می‌گوید این تحقیق نشان می‌دهد که هم راستایی ِزمانی پاسخ‌ها، در مناطق مختلف مغز، مکانیزمی بسیار مهم است که می‌تواند به توجه و تمرکز بیشتر کمک کند که این امر در آسیبهای مغزی می‌تواند مختل شود. این تحقیق، دریچه‌های امید تازه‌ای را برای شناخت و درمان آسیبهای مغزی در بیماران مختلف پیش رو گشوده است. پژوهش‌ها در این زمینه ادامه دارد.

سكينه ميرحسيني
جالب بود. ممنون ...
  • 24 اسفند, 1392
  • ·
  • می پسندم
کد امنیتی
بارگزاری دوباره تصویر
کد امنیتی بالا را وارد کنید