عضویت
جامعه مجازی محققان ایران به شما کمک می کند تا با محققان سایر دانشگاه های کشور همواره در ارتباط باشید

تولید پارچه های سه بعدی بوسیله ی محققان ایرانی

محققان کشور پارچه های سه بعدی ( spacer fabric ) با ویژگی همزمان ضد آب و ضد میکروب تولید کردند. این پارچه ها درصنایع نظامی کاربرد عمده ای دارند.


پارچه سه بعدی


 


به گزارش سرویس علمی فناوری جام نیوز (may 02)، روح الله باقرزاده مخترع این طرح درگفت و گو با ایرنا اظهار داشت: پارچه های سه بعدی در حال حاضر تنها در چند کشور مطرح دنیا مانند آلمان، ترکیه و انگلیس تولید می شوند که با تولید این نوع پارچه ، ایران نیز در زمره کشورهای دارای این فناوری قرار می گیرد.


وی افزود: پارچه های سه بعدی در پوشاک خاص و موارد صنعتی مانند صنایع نظامی و تولید جلیقه های خنک کننده ، منسوجات پزشکی و محافظ کاربرد دارد. این پارچه ها خاصیت ضد باکتریایی دارند .


باقرزاده خاطرنشان کرد: این نوع پارچه ها به شکل سه بعدی و دارای سه لایه هستند و علاوه برخواص ضد باکتریایی به صورت همزمان خواص دفع آب را ازیک سمت (سمت بیرونی پارچه ) دارد.


وی گفت: پارچه های سه بعدی تولید شده علاوه بر داشتن خواص یادشده از نظر پوشش نیز راحت هستند یعنی به راحتی می توان از لباس های دوخته شده و یا محصولات به دست آمده از این پارچه ها استفاده کرد .همچنین این پارچه ها دارای خواص غشایی مناسب هستند به این شکل که از یک سمت دارای قابلیت عبور بخار آب هستند و از سمت دیگر از نفوذ آب جلوگیری می کنند. 


این مخترع اظهار داشت: نتایج حاصل از آزمایش ها نشان می دهد که این نوع پارچه ها دارای ویژگی ذاتی به منظور حفظ فشردگی، قابلیت گردش هوا و انتقال بخار آب هستند.از این پارچه ها می توان در تولید کفش های ورزشی، تخت های اتاق عمل و لباس های محافظ استفاده کرد.



منبع: جام نیوز - 13 اردیبهشت 1391

کد امنیتی
بارگزاری دوباره تصویر
کد امنیتی بالا را وارد کنید