عضویت
جامعه مجازی محققان ایران به شما کمک می کند تا با محققان سایر دانشگاه های کشور همواره در ارتباط باشید

دیدگاه پروفسور الوانی درباره مزیت شبکه های زایشی


امروزه مبحث شبکه ها در تولید، ترویج و بهره برداری از دانش یکی از مهمترین نکات در کمک به توسعه بحث دانش در کشور است. اگر چه در ساختارهای سلسله مراتبی نوعی تخصص گرایی و بحث تخصصی مطرح می باشد اما اصولاً ساختارهای شبکه ای آرام آرام جایگزین شبکه های سلسله مراتبی میشود.

بحث مستقل بودن واحدها از یکدیگر باعث نوعی گسستگی در کل مجموعه می گردد. به طور ساده امروزه انواع تلاشها در زمینه مدیریت دانش در کشور انجام می شود اما هماهنگی و هم افزایی ایجاد نمی کند. به عنوان مثال دانشگاه های ما در گروه های مختلفی نسبت به موضوعی واحد انواع مختلف تلاشها و بحث های علمی را انجام می دهند اما چون در یک شبکه واحد قرار نگرفته اند.



اگر بتوانیم شبکه ای ما بین دانشگران و کسانی که اهل دانش اند و سازمان هایی که در زمینه مدیریت دانش اهتمام می کنند ایجاد کنیم، این شبکه ها مزیت های بسیاری در کشور ایجاد می کنند. در واقع شبکه ها ارتباط ارگانیک با یکدیگر دارند، به این معنا که با یکدیگر داد و ستد می کنند و این امر بقای آنها را تضمین می نماید که به مدیریت به سبک سازمان های سلسله مراتبی نیازی ندارد. این امر در یکی از رسانه های دانشگاه علامه طباطبایی دنبال شده و یکی از کارهای تحقیقاتی که در این زمینه انجام گرفته است حذف شبکه ها در تولید و ترویج دانش می باشد. بنابراین، مراجعه به آن می تواند کمک کننده باشد و علاقمندانی که تمایل دارند می توانند در زمینه شبکه ها و نقش آنها در کشور و همچنین ترویج و توسعه مدیریت دانش کار نمایند. اگر این افراد تلاش نمایند در داخل این شبکه ها با یکدیگر داد و ستد متقابل داشته باشند دیگر نیازی به مدیریت در سازمان های سلسله مراتبی احساس نمی شود و مراجعه به این امر می تواند بسیار کمک کننده و راهبردی برای پیشبرد اهداف ما باشد.


منبع: دبیرخانه دائمی مدیریت دانش
تمامی زمان ها +5 است. زمان اکنون 5:27 قبل از ظهر است.